Από τον Σεπτέμβρη του 2011, για να ελέγξει ο τροχονόμος ένα όχημα που κινείται στα όρια του σημερινού Δακτυλίου, πρέπει να ξέρει πότε κυκλοφόρησε και πόσους ρύπους εκπέμπει:
- Όσα αυτοκίνητα κυκλοφόρησαν μετά την 1/1/05 και εκπέμπουν ρύπους έως 140g CO2/Km θα κυκλοφορούν ελεύθερα στον Δακτύλιο.
- Όσα αυτοκίνητα κυκλοφόρησαν από 1/1/96 έως 31/12/04, θα κυκλοφορούν στον Δακτύλιο με τη διαδικασία μονά-ζυγά.
- Όσα αυτοκίνητα κυκλοφόρησαν έως τις 31/12/95 δεν θα μπορούν να κυκλοφορούν εντός Δακτυλίου κατά τις ώρες ισχύος του.
Με δεδομένο όμως ότι από το 2012, σύμφωνα με κοινοτική οδηγία, όλα τα νέα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ευρώπη πρέπει να έχουν εκπομπές ρύπων έως 130g CO2/Km, είναι σαφές ότι οδηγούμαστε σε κατάργηση του Δακτυλίου.
Είναι η πρώτη φορά που καταργείται ο Δακτύλιος για μερίδα οχημάτων, από το 1982 που ίσχυσε το μέτρο. Βρέθηκε όντως ένα καλό πρόσχημα, αλλά δεν εξηγήθηκαν όλα επαρκώς:
Γιατί επιδοτείται περισσότερο εκείνος που μετά την απόσυρση αγοράζει νέο όχημα από εκείνον που μετά την απόσυρση αποφασίζει να μετακινείται με Μ.Μ.Μ. ή με ποδήλατο;
Γιατί θεωρείται «πράσινο» ένα μέτρο που σε ελάχιστο χρονικό διάστημα από την εφαρμογή του θα οδηγήσει σε κυκλοφοριακό χάος το κέντρο της Αθήνας;
Γιατί τιμωρείται με απαγόρευση από την είσοδο στον Δακτύλιο ο πολίτης που δεν μπορεί ή δεν θέλει να αγοράσει καινούριο αυτοκίνητο;
Αν το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε όντως στόχο να προάγει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, θα μπορούσε μαζί με την απόσυρση να παρέχει δωρεάν μια ετήσια κάρτα απεριορίστων διαδρομών με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Αν είχε στόχο τη μείωση των ρύπων, δεν θα επέτρεπε σε όλα τα νέα αυτοκίνητα να εισέρχονται στα όρια του Δακτυλίου. Άλλωστε, 1 (παλιό) όχημα που εκπέμπει 145g CO2/Km ρυπαίνει λιγότερο από 2 (νέα) οχήματα που εκπέμπουν 140g CO2/Km!!
Τέλος, το να τιμωρούνται όσοι δεν αγοράζουν καινούριο αυτοκίνητο μπορεί για κάποιους να είναι αυτονόητο. Άραγε σε λίγο θα μας τιμωρούν, αν τρώμε και σε φθηνές ταβέρνες;
Με τα σημερινά δεδομένα, είναι βέβαιο ότι οδηγούμαστε σε κυκλοφοριακό χάος στο κέντρο της Αθήνας, όσο κι αν ντύνουν με «πράσινο» μανδύα αυτές τις επιλογές.
Αν δεν αλλάξει κάτι, όλα τα αυτοκίνητα θα μπαίνουν πια ελεύθερα στον Δακτύλιο. Ο χρόνος κίνησης των οχημάτων στο κέντρο θα αυξηθεί και μαζί θα αυξηθούν και οι εκπεμπόμενοι ρύποι.
Δε χρειάζεται να είναι κανείς μάγος για να προβλέψει ότι κάτι θ’ αλλάξει: προφανώς θα επιβληθούν διόδια για την είσοδο στο κέντρο της πόλης. Κι όταν επιβληθούν, θα φανεί ένα μέτρο σωτήριο και αυτονόητο, μπροστά στο κυκλοφοριακό έμφραγμα που θα έχει στο μεταξύ προκληθεί.
Όλα τα μέτρα είναι υπό συζήτηση για την αποτελεσματικότητά τους. Ακόμα και τα διόδια ή ο Δακτύλιος, που ξεκίνησε προσωρινά και τελικά οδήγησε αρκετές οικογένειες να έχουν τουλάχιστον δυο οχήματα.
Είναι όμως απαράδεκτο να καταργείται, χωρίς καμία διαβούλευση με τους αρμόδιους κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς, ένα μέτρο που ήταν τουλάχιστον κοινωνικά δίκαιο (ο Δακτύλιος) και να επίκειται η επιβολή διοδίων.
- Όσα αυτοκίνητα κυκλοφόρησαν μετά την 1/1/05 και εκπέμπουν ρύπους έως 140g CO2/Km θα κυκλοφορούν ελεύθερα στον Δακτύλιο.
- Όσα αυτοκίνητα κυκλοφόρησαν από 1/1/96 έως 31/12/04, θα κυκλοφορούν στον Δακτύλιο με τη διαδικασία μονά-ζυγά.
- Όσα αυτοκίνητα κυκλοφόρησαν έως τις 31/12/95 δεν θα μπορούν να κυκλοφορούν εντός Δακτυλίου κατά τις ώρες ισχύος του.
Με δεδομένο όμως ότι από το 2012, σύμφωνα με κοινοτική οδηγία, όλα τα νέα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ευρώπη πρέπει να έχουν εκπομπές ρύπων έως 130g CO2/Km, είναι σαφές ότι οδηγούμαστε σε κατάργηση του Δακτυλίου.
Είναι η πρώτη φορά που καταργείται ο Δακτύλιος για μερίδα οχημάτων, από το 1982 που ίσχυσε το μέτρο. Βρέθηκε όντως ένα καλό πρόσχημα, αλλά δεν εξηγήθηκαν όλα επαρκώς:
Γιατί επιδοτείται περισσότερο εκείνος που μετά την απόσυρση αγοράζει νέο όχημα από εκείνον που μετά την απόσυρση αποφασίζει να μετακινείται με Μ.Μ.Μ. ή με ποδήλατο;
Γιατί θεωρείται «πράσινο» ένα μέτρο που σε ελάχιστο χρονικό διάστημα από την εφαρμογή του θα οδηγήσει σε κυκλοφοριακό χάος το κέντρο της Αθήνας;
Γιατί τιμωρείται με απαγόρευση από την είσοδο στον Δακτύλιο ο πολίτης που δεν μπορεί ή δεν θέλει να αγοράσει καινούριο αυτοκίνητο;
Αν το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε όντως στόχο να προάγει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, θα μπορούσε μαζί με την απόσυρση να παρέχει δωρεάν μια ετήσια κάρτα απεριορίστων διαδρομών με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Αν είχε στόχο τη μείωση των ρύπων, δεν θα επέτρεπε σε όλα τα νέα αυτοκίνητα να εισέρχονται στα όρια του Δακτυλίου. Άλλωστε, 1 (παλιό) όχημα που εκπέμπει 145g CO2/Km ρυπαίνει λιγότερο από 2 (νέα) οχήματα που εκπέμπουν 140g CO2/Km!!
Τέλος, το να τιμωρούνται όσοι δεν αγοράζουν καινούριο αυτοκίνητο μπορεί για κάποιους να είναι αυτονόητο. Άραγε σε λίγο θα μας τιμωρούν, αν τρώμε και σε φθηνές ταβέρνες;
Με τα σημερινά δεδομένα, είναι βέβαιο ότι οδηγούμαστε σε κυκλοφοριακό χάος στο κέντρο της Αθήνας, όσο κι αν ντύνουν με «πράσινο» μανδύα αυτές τις επιλογές.
Αν δεν αλλάξει κάτι, όλα τα αυτοκίνητα θα μπαίνουν πια ελεύθερα στον Δακτύλιο. Ο χρόνος κίνησης των οχημάτων στο κέντρο θα αυξηθεί και μαζί θα αυξηθούν και οι εκπεμπόμενοι ρύποι.
Δε χρειάζεται να είναι κανείς μάγος για να προβλέψει ότι κάτι θ’ αλλάξει: προφανώς θα επιβληθούν διόδια για την είσοδο στο κέντρο της πόλης. Κι όταν επιβληθούν, θα φανεί ένα μέτρο σωτήριο και αυτονόητο, μπροστά στο κυκλοφοριακό έμφραγμα που θα έχει στο μεταξύ προκληθεί.
Όλα τα μέτρα είναι υπό συζήτηση για την αποτελεσματικότητά τους. Ακόμα και τα διόδια ή ο Δακτύλιος, που ξεκίνησε προσωρινά και τελικά οδήγησε αρκετές οικογένειες να έχουν τουλάχιστον δυο οχήματα.
Είναι όμως απαράδεκτο να καταργείται, χωρίς καμία διαβούλευση με τους αρμόδιους κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς, ένα μέτρο που ήταν τουλάχιστον κοινωνικά δίκαιο (ο Δακτύλιος) και να επίκειται η επιβολή διοδίων.
Γιατί η διαβούλευση με φορείς και επιστήμονες σίγουρα θα ανεδείκνυε ολοκληρωμένες προτάσεις που θα είχαν ουσιαστικό κυκλοφοριακό και περιβαλλοντικό όφελος. Όχι πρόσκαιρο εισπρακτικό και ψηφοθηρικό χαρακτήρα.
Υ.Γ.: Μάλλον ήρθε η ώρα ν' αλλάξουμε αυτοκίνητο... Η Alfa σε λίγο δεν θα επιτρέπεται να μπαίνει στον Δακτύλιο, κυκλοφόρησε λίγο πριν τις 31/12/95... Και 352 Ευρώ τέλη είναι πολλά!