Οι ποδηλατόδρομοι δεν είναι καθόλου διαδεδομένοι στην Ελλάδα. Αν εξαιρέσει κανείς μερικές πόλεις της περιφέρειας όπως το Ρέθυμνο, η Καρδίτσα και λίγες ακόμα, σπανίζουν τα ολοκληρωμένα δίκτυα ποδηλατόδρομων. Για την Αττική υπάρχουν σχέδια, αλλά ακόμα δεν υπάρχει αποτέλεσμα.
Μια εξαίρεση υπερτοπικής παρέμβασης στην πρωτεύουσα θα ήταν ο πρώτος Διαδημοτικός Ποδηλατικός Άξονας, μήκους 17χλμ, που θα διέσχιζε 7 δήμους (Π.Ψυχικού, Χαλανδρίου, Βριλησσίων, Μελισσίων, Κηφισιάς, Ν.Ερυθραίας και Εκάλης) και του οποίου η χρηματοδότηση είχε εξασφαλιστεί εξ ολοκλήρου από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.
Στις 29/6 όμως το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Μελισσίων καταψήφισε τη δημιουργία του τμήματος του εν λόγω ποδηλατόδρομου που θα περνούσε από τα Μελίσσια!
(Αύριο 15 Ιουλίου, στις 20:00, θα γίνει εκδήλωση στην Πλατεία Αγίου Γεωργίου στα Μελίσσια με θέμα τον διαδημοτικό ποδηλατόδρομο. Η συμμετοχή, όσων μπορούν να πάνε, νομίζω πως αξίζει.)
Χωρίς να υπεισέλθει κανείς στις πολιτικές-κομματικές-προσωπικές αντιπαραθέσεις στο εν λόγω δημοτικό συμβούλιο, αξίζει να ασχοληθούμε με ορισμένα (ρητορικά) ερωτήματα:
1) Το πολιτικό κόστος τελικά το πληρώνουν οι πολιτικοί ή οι πολίτες;
Π.χ. την προ ετών απόφαση του τότε Δημοτικού Συμβουλίου Αγίας Παρασκευής να μην κατασκευαστεί σταθμός μετρό στην πλατεία Αγίας Παρασκευής την πλήρωσαν εκείνοι που πήραν την απόφαση ή οι πολίτες που ζουν και θα ζουν εκεί;
2) Με το ισχύον σύστημα, οι εκλεγμένοι στο Χ συμβούλιο του Ψ οργανισμού ενδιαφέρονται για τον εαυτό τους ή για το μέλλον όσων τους εξέλεξαν;
Ίσως είναι δύσκολο σήμερα να έχουμε άμεση δημοκρατία. Δεν είναι όμως καθόλου δύσκολο να έχουμε δημοκρατία. Γιατί καταντάει τελικά ολιγαρχία το να νομίζει ο κάθε εκλεγμένος ότι εκπροσωπεί τον εαυτό του προωθώντας την άποψή του προς ίδιον όφελος.
Δεν φταίνε όμως αυτοί, δεν είναι ούτε χειρότεροι, ούτε καλύτεροι απ' τους υπόλοιπους. Όσο δεν υπάρχει διαρκής λογοδοσία, τόσο οι απανταχού εκλεγμένοι θα εκπροσωπούν τον εαυτό τους και θα νοιάζονται για την "καρέκλα".
3) Η αποκέντρωση έχει όρια; Πότε μιλάμε για αποκέντρωση και πότε για κατακερματισμό;
Π.χ. η Β’ Αθήνας είναι μια τεράστια εκλογική περιφέρεια. Είναι ετερογενής κοινωνικοοικονομικά κι η εκλογή εκεί απαιτεί τεράστια ποσά. Αυτό στη χειρότερη περίπτωση οδηγεί σε φαινόμενα διαφθοράς και στην «καλύτερη» περίπτωση αποτρέπει την ανανέωση του ανθρώπινου δυναμικού.
Ενώ όμως η Β’ Αθήνας έχει γιγαντωθεί ως εκλογική περιφέρεια, έχει κατακερματιστεί διοικητικά σε πολλούς δήμους. Έτσι, οι τυχόν αντεγκλήσεις μεταξύ όμορων δήμων δημιουργούν ανυπέρβλητα υπερτοπικά προβλήματα.
Μάλλον ήρθε η ώρα για έναν αστικό "Καποδίστρια" στην πρωτεύουσα. Να δημιουργηθούν δηλαδή λίγοι μεγάλοι δήμοι στην Αττική. Που θα αποτελέσουν συγχρόνως νέες εκλογικές περιφέρειες, ώστε να σπάσει η Β’ Άθηνας.
4) Οι ποδηλατόδρομοι εντάσσονται άραγε στον μεταφορικό σχεδιασμό της πολιτείας;
Ένα οικολογικό μέσο μεταφοράς όπως το ποδήλατο δεν μπορεί να αποξενώνεται από την πόλη. Οφείλουμε να του δώσουμε χώρο και να ενθαρρύνουμε τη χρήση του.
Μια εξαίρεση υπερτοπικής παρέμβασης στην πρωτεύουσα θα ήταν ο πρώτος Διαδημοτικός Ποδηλατικός Άξονας, μήκους 17χλμ, που θα διέσχιζε 7 δήμους (Π.Ψυχικού, Χαλανδρίου, Βριλησσίων, Μελισσίων, Κηφισιάς, Ν.Ερυθραίας και Εκάλης) και του οποίου η χρηματοδότηση είχε εξασφαλιστεί εξ ολοκλήρου από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.
Στις 29/6 όμως το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Μελισσίων καταψήφισε τη δημιουργία του τμήματος του εν λόγω ποδηλατόδρομου που θα περνούσε από τα Μελίσσια!
(Αύριο 15 Ιουλίου, στις 20:00, θα γίνει εκδήλωση στην Πλατεία Αγίου Γεωργίου στα Μελίσσια με θέμα τον διαδημοτικό ποδηλατόδρομο. Η συμμετοχή, όσων μπορούν να πάνε, νομίζω πως αξίζει.)
Χωρίς να υπεισέλθει κανείς στις πολιτικές-κομματικές-προσωπικές αντιπαραθέσεις στο εν λόγω δημοτικό συμβούλιο, αξίζει να ασχοληθούμε με ορισμένα (ρητορικά) ερωτήματα:
1) Το πολιτικό κόστος τελικά το πληρώνουν οι πολιτικοί ή οι πολίτες;
Π.χ. την προ ετών απόφαση του τότε Δημοτικού Συμβουλίου Αγίας Παρασκευής να μην κατασκευαστεί σταθμός μετρό στην πλατεία Αγίας Παρασκευής την πλήρωσαν εκείνοι που πήραν την απόφαση ή οι πολίτες που ζουν και θα ζουν εκεί;
2) Με το ισχύον σύστημα, οι εκλεγμένοι στο Χ συμβούλιο του Ψ οργανισμού ενδιαφέρονται για τον εαυτό τους ή για το μέλλον όσων τους εξέλεξαν;
Ίσως είναι δύσκολο σήμερα να έχουμε άμεση δημοκρατία. Δεν είναι όμως καθόλου δύσκολο να έχουμε δημοκρατία. Γιατί καταντάει τελικά ολιγαρχία το να νομίζει ο κάθε εκλεγμένος ότι εκπροσωπεί τον εαυτό του προωθώντας την άποψή του προς ίδιον όφελος.
Δεν φταίνε όμως αυτοί, δεν είναι ούτε χειρότεροι, ούτε καλύτεροι απ' τους υπόλοιπους. Όσο δεν υπάρχει διαρκής λογοδοσία, τόσο οι απανταχού εκλεγμένοι θα εκπροσωπούν τον εαυτό τους και θα νοιάζονται για την "καρέκλα".
3) Η αποκέντρωση έχει όρια; Πότε μιλάμε για αποκέντρωση και πότε για κατακερματισμό;
Π.χ. η Β’ Αθήνας είναι μια τεράστια εκλογική περιφέρεια. Είναι ετερογενής κοινωνικοοικονομικά κι η εκλογή εκεί απαιτεί τεράστια ποσά. Αυτό στη χειρότερη περίπτωση οδηγεί σε φαινόμενα διαφθοράς και στην «καλύτερη» περίπτωση αποτρέπει την ανανέωση του ανθρώπινου δυναμικού.
Ενώ όμως η Β’ Αθήνας έχει γιγαντωθεί ως εκλογική περιφέρεια, έχει κατακερματιστεί διοικητικά σε πολλούς δήμους. Έτσι, οι τυχόν αντεγκλήσεις μεταξύ όμορων δήμων δημιουργούν ανυπέρβλητα υπερτοπικά προβλήματα.
Μάλλον ήρθε η ώρα για έναν αστικό "Καποδίστρια" στην πρωτεύουσα. Να δημιουργηθούν δηλαδή λίγοι μεγάλοι δήμοι στην Αττική. Που θα αποτελέσουν συγχρόνως νέες εκλογικές περιφέρειες, ώστε να σπάσει η Β’ Άθηνας.
4) Οι ποδηλατόδρομοι εντάσσονται άραγε στον μεταφορικό σχεδιασμό της πολιτείας;
Ένα οικολογικό μέσο μεταφοράς όπως το ποδήλατο δεν μπορεί να αποξενώνεται από την πόλη. Οφείλουμε να του δώσουμε χώρο και να ενθαρρύνουμε τη χρήση του.
Δεν είναι μόνο η μη επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Είναι και η άσκηση όσων το επιλέγουν. Γιατί μια κοινωνία με υγιείς πολίτες είναι μια υγιής κοινωνία. Κυριολεκτικά και μεταφορικά.
Καλοί είναι οι θεωρητικοί, μεγαλόστομοι διθύραμβοι σχετικά με τη χρήση του ποδηλάτου. Είναι όμως ακόμα καλύτερο αυτό να μεταφράζεται σε πολιτική βούληση και να εφαρμόζεται στην πράξη.
[Φωτο: Wikimedia Commons]
10 σχόλια:
Καλημέρα Γιάννη,
θα είχε πραγματικό ενδιαφέρον να μαθαίναμε για ποιους λόγους και μετά από ποιες εισηγήσεις καταψηφίστηκε ο ποδηλατόδρομος.
Σχετικά με τον Αθηναϊκό Καποδίστρια, βρίσκω την πρότασή σου πολύ καλή.
Καλημέρα Τζον,
Το δύσκολο είναι να καταλάβουν τη σημασία των ποδηλατόδρομων για την καθημερινότητα όλων και κυρίως αυτών που για τους χ ή ψ λόγους δεν μπορούν να πάρουν το ποδήλατο.
Όταν τα ποδήλατα αυξηθούν θα μειωθεί και η ταλαιπωρία των υπολοίπων.
Και επειδή αυτοι που συνήθως αρνούνται δεν τους νοιάζει τίποτα πέρα από το χρήμα ή το χρόνο που μεταφράζεται σε χρήμα (για το περιβάλλον και τα λοιπά ασχολούνται μονο για το θεαθήναι κάθε 5 του Ιούνη), πρέπει να τους βάζουμε και αυτή τη διάσταση: Οι ποδηλατόδρομοι δεν είναι μόνο για τους ποδηλάτες είναι για όλους.
Αν οι περιοχές όπως τα Μελίσσια που έχουν ευκαιρίες να αναπτύξουν ποδηλατόδρομους λόγω και του χώρου, δεν το κάνουν, τι να πουν άλλες περιοχές.
Ένας ποδηλάτης :)
PS. Και αθηναικός καποδίστριας και διάσπαση της Β' αθηνων σε μικρότερες εκλογικές περιφέρειες.
Πολύ καλή η ανάλυση-παρουσίαση.
Κουράγιο νά χεις να το παλαίψεις "παραπέρα".
Όσο για το πώς λειτουργεί η Τ.Α. εν ...Ψωροκωσταίνη, άστα να πάν...
Κ.κ.Κ.
Καλησπέρα Βασίλη!
Απ' όσο ξέρω, τον ποδηλατόδρομο τον εισηγήθηκε ο Δήμαρχος, η πλειοψηφία δλδ. Αλλά πολλοί δεν θέλουν τον Δήμαρχο και αντιδρούν σε ό,τι κι αν προτείνει.
Δεν τον ξέρω τον άνθρωπο. Δεν γνωρίζω αν δεν τον θέλουν καλώς ή κακώς. Αλλά ήταν διακομματική η πλειοψηφία εναντίον του ποδηλατόδρομου.
Με δικαιολογίες του τύπου: "πού θα παρκάρουμε μετά τα αυτοκίνητά μας" και άλλα τέτοια...
(Έχει αξία να διαβάσεις το Δελτίο Τύπου στο podilates.gr. Είναι ένα site ποδηλατών που ήταν παρόντες στο Δημοτικό Συμβούλιο.)
Για τον "Αθηναϊκό Καποδίστρια" έχουν ωριμάσει πια οι συνθήκες! Για να δούμε αν έχουν ωριμάσει κι εκείνοι που αποφασίζουν...
Καλησπέρα Matrix!
Έχεις δίκιο. Μόνο με το προσωπικό όφελος καταλαβαίνουν οι περισσότεροι. Μόνο αν νιώσουν ότι με τους ποδηλατόδρομους θα μειωθεί η κίνηση, ίσως πειστούν.
Όσο όμως οι δήμοι είναι κατακερματισμένοι, επικρατούν τα μικροσυμφέροντα και η στενή οπτική (των εκάστοτε εκλεγμένων).
Γι' αυτό ήρθε η ώρα να σπάσει η Β' Αθήνας σε λίγους μεγάλους δήμους!
Να είσαι καλά Εξερευνητή!
Δεν αρκεί ένα κείμενο σ' ένα blog. Αυτό μπορεί να είναι και άλλοθι για να μην κάνουμε τίποτα!
Χρειάζεται συντονισμένη αντίδραση πολλών, ως αντίβαρο στη σημερινή εκφυλισμένη έμμεση δημοκρατία μας.
Όσο για την Τ.Α., χρειάζεται ισορροπία νομίζω ανάμεσα στην αποκέντρωση και τον κατακερματισμό.
Καλό απόγευμα!
Καλησπέρα.. Εγώ πραγματικά θα ήθελα πολύ να υπήρχαν ποδηλατόδρομοι και αν υπήρχαν θα χρησιμοποιούσα αυτό το μέσον για τις μετακινήσεις μου..
Κι εγώ το ίδιο roadartist! Νομίζω μάλιστα ότι η δημιουργία ολοκληρωμένων δικτύων ποδηλατόδρομων θα παρακινούσε πολύ κόσμο να χρησιμοποιεί καθημερινά το ποδήλατο.
Πήγα απόψε στην εκδήλωση στα Μελίσσια. Καλός και πρακτικός μου φάνηκε ο δήμαρχος. Αν και έδωσε μεγάλη έμφαση στη διαφήμιση των έργων του την τελευταία 3ετία. Μάλλον βάλλεται πανταχόθεν...
Προσωπικά πάντως εντυπωσιάστηκα από τον ποδηλάτη που μίλησε! Απλός, κατανοητός, σαφής και ανθρώπινος.
Η κοινωνία έχει ήδη προσπεράσει τους πολιτικούς! Γιατί ζει τα προβλήματα, δεν τα ακούει μέσω "συμβούλων"!
Όπως καταλαβαινεις, δεν υπάρχει κονόμα από τέτοιες δουλειές.
Έτσι φαίνεται Στέλιο. Γι' αυτό παραπέμπονται στις καλένδες...
Δημοσίευση σχολίου