Απομεινάρια μιας άλλης εποχής, τα νεοκλασικά κτίρια είναι πραγματικά στολίδια μέσα στις πόλεις μας. Μαρτυρούν ότι υπήρξε μια εποχή που η αρχιτεκτονική είχε στυλ.
Φυσικά το «όμορφο» είναι υποκειμενικό. Αλλά ακόμα κι αν ένα νεοκλασικό κτίριο το θεωρήσει κανείς "ετερόκλητο μίγμα διαφορετικών τεχνοτροπιών", δεν μπορεί να μην παραδεχτεί ότι είναι καλύτερο από τα άχρωμα κουτιά της δόμησης του ’50.
Η κερδομανία του ’50 ισοπέδωσε τα περισσότερα νεοκλασικά κτίρια στις πόλεις μας. Στη Θεσσαλονίκη, για παράδειγμα, η Βασιλίσσης Όλγας υπήρξε κάποτε ένα ζωντανό αρχιτεκτονικό μουσείο. Σήμερα βέβαια τα νεοκλασικά στην πόλη είναι λίγα.
Ναι, επρόκειτο κυρίως για επαύλεις των εύπορων τάξεων. Κτίρια που σήμερα τα θαυμάζουμε, αλλά στην εποχή τους σίγουρα γεννούσαν τον φθόνο των ασθενέστερων.
Όμως «πολιτιστική κληρονομιά» δεν είναι μόνο ό,τι έχει κατασκευαστεί στην αρχαιότητα. Είναι και ό,τι επιχειρεί έναν σύγχρονο αρχιτεκτονικό «διάλογο» με το κλασικό της αρχαιότητας.
Τα νεοκλασικά κτίρια αποτελούν τυπικό δείγμα αρχιτεκτονικής αρχοντιάς. Ψηλοτάβανα, χωρίς «οριζόντιες ιδιοκτησίες», χωρίς φειδώ σε καινοτόμα αρχιτεκτονικά στοιχεία. Άλλοτε λιτά κι άλλοτε πιο ελεύθερα. Πάντοτε όμως διαφορετικά το ένα από το άλλο.
Στην εποχή του copy-paste, αυτήν τη μοναδικότητα είναι που θαυμάζω περισσότερο απ’ όλα σ’ ένα νεοκλασικό κτίριο. Αυτήν την ανθρώπινη κλίμακα κι αυτήν τη διάθεση του αρχιτέκτονα να δημιουργήσει, όχι απλώς να χτίσει.
Είναι αλήθεια πως στις αρχές του ’80 μπήκαν απ' τον Αντώνη Τρίτση κάποιοι περιορισμοί που έσωσαν ό,τι μπορούσαν να σώσουν. Επίσης, με τη μεταφορά του Συντελεστή Δόμησης σώθηκαν ακόμα μερικά νεοκλασικά που αφήνονταν να γίνουν επικίνδυνα για να τα κατεδαφίσουν, ώστε να χτιστούν μεγαλύτερα κτίρια. Ενώ με τον ΓΟΚ του 2000 ακόμα και ολόκληρα οικιστικά σύνολα μπορούν πλέον να χαρακτηριστούν διατηρητέα.
Εκείνο όμως που κυριολεκτικά «έκοψε την όρεξη» και τις κακόβουλες σκέψεις των ιδιοκτητών είναι η διάταξη του ΓΟΚ 2000 που αναφέρει ρητώς ότι «τα νεοκλασικά που κρίνονται “επικινδύνως ετοιμόρροπα” κατεδαφίζονται, αφού όμως πρώτα έχει γίνει συστηματική καταγραφή των αρχιτεκτονικών τους στοιχείων, ώστε το ακίνητο να ανακατασκευαστεί στην αρχική του μορφή».
Όσα νεοκλασικά έχουν ανακαινιστεί προσφέρουν οάσεις καλαισθησίας μέσα στις πόλεις μας. Αλήθεια, αυτό πόσο αξίζει; Πόσο αξίζει να ζεις σε μια πόλη που ο κτιριοδομικός της πλούτος σου φτιάχνει τη διάθεση;
Όσο για ‘κείνα που έχουν αφεθεί στη μοίρα τους, σίγουρα μπορούν να αξιοποιηθούν: ως πολιτιστικοί χώροι, ως ξενώνες για τους άστεγους, ως στέκια νέων. Εκείνο που χρειάζεται είναι πολιτική βούληση.
Πρόσφατα βρέθηκα στη Θεσσαλονίκη και θα ήθελα να μοιραστούμε μερικές εικόνες από νεοκλασικά κτίρια της πόλης:
Φυσικά το «όμορφο» είναι υποκειμενικό. Αλλά ακόμα κι αν ένα νεοκλασικό κτίριο το θεωρήσει κανείς "ετερόκλητο μίγμα διαφορετικών τεχνοτροπιών", δεν μπορεί να μην παραδεχτεί ότι είναι καλύτερο από τα άχρωμα κουτιά της δόμησης του ’50.
Η κερδομανία του ’50 ισοπέδωσε τα περισσότερα νεοκλασικά κτίρια στις πόλεις μας. Στη Θεσσαλονίκη, για παράδειγμα, η Βασιλίσσης Όλγας υπήρξε κάποτε ένα ζωντανό αρχιτεκτονικό μουσείο. Σήμερα βέβαια τα νεοκλασικά στην πόλη είναι λίγα.
Ναι, επρόκειτο κυρίως για επαύλεις των εύπορων τάξεων. Κτίρια που σήμερα τα θαυμάζουμε, αλλά στην εποχή τους σίγουρα γεννούσαν τον φθόνο των ασθενέστερων.
Όμως «πολιτιστική κληρονομιά» δεν είναι μόνο ό,τι έχει κατασκευαστεί στην αρχαιότητα. Είναι και ό,τι επιχειρεί έναν σύγχρονο αρχιτεκτονικό «διάλογο» με το κλασικό της αρχαιότητας.
Τα νεοκλασικά κτίρια αποτελούν τυπικό δείγμα αρχιτεκτονικής αρχοντιάς. Ψηλοτάβανα, χωρίς «οριζόντιες ιδιοκτησίες», χωρίς φειδώ σε καινοτόμα αρχιτεκτονικά στοιχεία. Άλλοτε λιτά κι άλλοτε πιο ελεύθερα. Πάντοτε όμως διαφορετικά το ένα από το άλλο.
Στην εποχή του copy-paste, αυτήν τη μοναδικότητα είναι που θαυμάζω περισσότερο απ’ όλα σ’ ένα νεοκλασικό κτίριο. Αυτήν την ανθρώπινη κλίμακα κι αυτήν τη διάθεση του αρχιτέκτονα να δημιουργήσει, όχι απλώς να χτίσει.
Είναι αλήθεια πως στις αρχές του ’80 μπήκαν απ' τον Αντώνη Τρίτση κάποιοι περιορισμοί που έσωσαν ό,τι μπορούσαν να σώσουν. Επίσης, με τη μεταφορά του Συντελεστή Δόμησης σώθηκαν ακόμα μερικά νεοκλασικά που αφήνονταν να γίνουν επικίνδυνα για να τα κατεδαφίσουν, ώστε να χτιστούν μεγαλύτερα κτίρια. Ενώ με τον ΓΟΚ του 2000 ακόμα και ολόκληρα οικιστικά σύνολα μπορούν πλέον να χαρακτηριστούν διατηρητέα.
Εκείνο όμως που κυριολεκτικά «έκοψε την όρεξη» και τις κακόβουλες σκέψεις των ιδιοκτητών είναι η διάταξη του ΓΟΚ 2000 που αναφέρει ρητώς ότι «τα νεοκλασικά που κρίνονται “επικινδύνως ετοιμόρροπα” κατεδαφίζονται, αφού όμως πρώτα έχει γίνει συστηματική καταγραφή των αρχιτεκτονικών τους στοιχείων, ώστε το ακίνητο να ανακατασκευαστεί στην αρχική του μορφή».
Όσα νεοκλασικά έχουν ανακαινιστεί προσφέρουν οάσεις καλαισθησίας μέσα στις πόλεις μας. Αλήθεια, αυτό πόσο αξίζει; Πόσο αξίζει να ζεις σε μια πόλη που ο κτιριοδομικός της πλούτος σου φτιάχνει τη διάθεση;
Όσο για ‘κείνα που έχουν αφεθεί στη μοίρα τους, σίγουρα μπορούν να αξιοποιηθούν: ως πολιτιστικοί χώροι, ως ξενώνες για τους άστεγους, ως στέκια νέων. Εκείνο που χρειάζεται είναι πολιτική βούληση.
Πρόσφατα βρέθηκα στη Θεσσαλονίκη και θα ήθελα να μοιραστούμε μερικές εικόνες από νεοκλασικά κτίρια της πόλης:
45 σχόλια:
Βλέπω ότι τα ταξίδι σου άφησε μερικές αναμνήσεις, μερικές φωτογραφίες. Μακάρι να είχαμε το χρόνο να σε ξεναγήσω καλύτερα, να δεις κι άλλα κτίρια. Δυστυχώς, στο κέντρο η φωτιά του 1917 κατέστρεψε πάρα πολλά κτίρια. Το ευτύχημα ήταν η διάνοιξη τότε της Αριστοτέλους, που έγινε στο πλαίσιο αναδιάταξης της ελληνικής πια μεταπολεμικής πόλης (σε αναλογία το σχέδιο των εμγάλων αρτηριών αερισμού και κίνησης που έχουμε στο Βερολίνο και αλλού), κι έτσι έχουμε και δυο μεγάλους δρόμους.
πόσο μα πόσο διαφορετικές θα ήταν οι πόλεις μας, ειδικά οι μεγάλες, αν είχε διατηρηθεί αυτή η ομορφιά.
και πόσο μα πόσο πιο όμορφες θα έδειχναν οι πόλεις μας αν και ακόμα αυτές τις αδιανόητα κακόγουστες πολυκατοικίες τις έβαφαν πολύχρωμες.
καλές σου γιορτές!
πάντα με υγεία και αγάπη!
καλημέρα σου!
Η αρχιτεκτονική έχει πάντα στυλ.. απλά τώρα δεν κάνουμε αρχιτεκτονικη...
Τα νεοκλασσικά της Θεσσαλονίκης δεν τα κατέστρεψε η φωτιά του '17ούτε η ανοικοδόμιση του '60-'70...
Τα κατέστρεψε ο σεισμός του '78 που έδωσε την αφορμή στους ιδιοκτήτες τους να τα γκρεμίσουν...
Οι περισσότερες φωτογραφίες σου προέρχονται από τον Φραγκομαχαλά... ο οποίος ακόμα κινδυνεύει από τη συρίκνωση του εμπορικού κέντρου....
Αν εκτοπιστούν τα μαγαζιά.. και γίνουν μπαράκια και καφετέριες.. πάει η ομορφιά μιας γειτονιάς..
(όπως έγινε με τα Λαδάδικα) διότι καταστρέφεται ο χαρακτήρας της που συνδέεται άμεσα με την χρήση...
:-)))
Έχει πολλά όμορφα κτήρια η Θεσσαλονίκη, αλλά δυστυχώς χάνονται μέσα στην όαση του τσιμέντου. Γενικά όλη η Ελλάδα θα ήταν ομορφότερη αν είχαμε διατηρήσει περισσότερα νεοκλασικά. Δυστυχώς μας έπιασε η μανία της πολυκατοικίας, η οποία κακά τα ψέμματα, σε ορισμένες περιπτώσεις ήταν μονόδρομος - πώς να χωρέσει τόσος κόσμος σε μια πόλη αν προσπαθείς να τον βολέψεις σε νεοκλασικά;
Οπως χώρεσε στο Παρίσι???
Στις Ιταλικές πόλεις????
Σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο, ίσως????
Ενα ακομη ωραιο κτιριο ειναι το ξενοδοχειο Ηλεκτρα Παλλας στην Αριστοτελους.
Δεν ξερω βεβαια αν ειναι νεοκλασικο ή οχι.
Καλησπερα Γιαννη!
Γιάννη,πρόλαβα τα νεοκλασικά της Β.Ολγας στη δυση τους,στις αρχές της δεκαετίας του'70,τώρα εδω που τα λεμε το λεγόμενο νεοκλασικό ειναι μιμητισμός και ο μιμητισμός δεν ειναι τέχνη,η τέχνη ειναι το πρωτότυπο,το καινούριο,όχι η ξερή αντιγραφή...
Καλές γιορτές ευχομαι...
Ωραιότατα ίχνη παρελθόντος ... τότε τα κτήρια αλλά και οι άνθρωποι 'φτιάχνονταν' αλλιώς ...
Ευχαριστούμε για τις όμορφες φωτό !
Δείμε του πολίτη καλησπέρα!
Όλα τα ταξίδια αφήνουν φωτογραφίες, αλλά συνήθως τις κρατάω στο αρχείο, γιατί αλλιώς θα βαρύνει πολύ το blog.
Σίγουρα η διάνοιξη της Αριστοτέλους έδωσε ανάσα στην πόλη. Βοηθάει πολύ στον προσανατολισμό και στον αερισμό του κέντρου της Θεσσαλονίκης.
Χάρηκα ειλικρινά για τη γνωριμία! Το βιβλίο το διάβασα ήδη, θα στείλω email.
Καλησπέρα b|a|s|n\i/a!
Ναι, το χρώμα λείπει γενικώς από τη ζωή μας... Ενώ περισσεύει το copy-paste και η έλλειψη φαντασίας.
Πες-πες, ίσως κάτι αλλάξει στη νοοτροπία μας.
Να είσαι πάντα καλά φίλε μου! Καλές γιορτές να έχεις!
aKanonisti καλησπέρα!
Κανονικά το post έπρεπε να στο αφιερώσω, γιατί τις φωτογραφίες τις έβγαλα καθώς ερχόμουν να σε βρω και γι' αυτό άργησα :-)
Λίγο η φωτιά, λίγο η ανοικοδόμηση, λίγο (πολύ;) ο σεισμός, τα νεοκλασικά έσβησαν. Κι ακόμα σβήνουν αρκετά απ' αυτά.
Η πλατεία στα Λαδάδικα μου άρεσε. Είχε ανθρώπινη κλίμακα.
Συμφωνώ ότι είναι θέμα χρήσεων γης. Γι' αυτό απαιτείται πολιτική βούληση.
Σοφία καλησπέρα!
Ίσως χρειαζόταν περισσότερο όραμα, όταν φτιάχτηκαν οι πόλεις μας. Αν υπήρχε, θα είχαν σχεδιαστεί ορθότερα τα προάστια και το κέντρο των πόλεων θα διατηρούσε τον χαρακτήρα του.
Είναι βέβαια δύσκολο να κρίνεις τις συνθήκες σ' εκείνες τις εποχές με τα δεδομένα του σήμερα.
Συμφωνώ, aKanonisti. Εκεί όμως υπήρχε κουλτούρα Πολεοδομίας και Χωροταξίας από παλιά.
Εδώ έναν δρόμο πηγαίναμε να χαράξουμε και αν πέρναγε από το οικόπεδο του Χ μεγαλοτσιφλικά (π.χ. στην 3ης Σεπτεμβρίου), άλλαζε το σχέδιο της πόλης.
Χάρηκα πολύ που τα είπαμε κι από κοντά με το πρόσωπο πίσω από αυτήν την ακανόνιστη και χαμογελαστή μάσκα του avatar σου!
Αντώνη καλησπέρα!
Ναι, και το Ηλέκτρα Παλάς είναι πολύ όμορφο. Ούτε εγώ ξέρω αν είναι νεοκλασικό.
Γενικά έχουν ενδιαφέρον τα κτίρια στην Αριστοτέλους που ακολουθούν αυτήν την καμπύλη οικοδομική γραμμή.
Να είσαι καλά!!
VaD καλησπέρα!
Το νεοκλασικό στυλ δεν είναι απλή αντιγραφή, κατά τη γνώμη μου. Π.χ. οι κορνίζες γύρω από τα παράθυρα, οι σκωτίες στις προσόψεις και πολλά ακόμα στοιχεία είναι πρωτότυπα.
Το νεοκλασικό δηλαδή εντάσσει στοιχεία κλασικισμού, αλλά τα αφομοιώνει.
Εντάξει, δε λέω να αρχίσουμε να φτιάχνουμε πάλι κτίρια με κορινθιακούς κίονες. Αλλά προσωπικά το θεωρώ τέχνη.
Καλές γιορτές να έχεις!!
grsail να είσαι καλά!
Τα κτίρια είναι η προβολή των ανθρώπων. Αλλά και το αντίστροφο συμβαίνει συχνά..
Είναι μια σχέση ώσμωσης, διόλου επιφανειακή.
Ολο το κέντρο της θεσσαλονίκης (πυρύκαυστος ζώνη) σχεδιάστηκε μετά την πυρκαγιά από τον γάλλο πολεοδόμο Ernest Hebrard ...
Ολη η πόλη ήταν να γίνει σαν την Αριστοτέλους..και το αρχικό σχέδιο χαράκτηκε έτσι ώστε να ενώσει τα βυζαντινά και ρωμαικά μνημεία με το θαλάσσιο μέτωπο...
(καμία σχεση με Βερολίνο...)
Οραμα υπήρχε.. όπως και ειδικευμένη γνώση....
Πολιτική βούληση επίσης υπήρχε στην αρχή... μια και καλέσανε έναν από τους καλύτερους πολεοδόμους... του δυτικού κόσμου..
Ομως... πλακώσαν στο ξύλο τους πολιτικούς οι ενδιαφερόμενοι... στην είσοδο της πόλης...
και από εκείνο το λαμπρό όραμα.. έμεινε μόνο η βασική χάραξη...και η Αριστοτέλους...
Εκπτώσεις στα οράματα δεν γίνονται....
δυστυχώς...
Υ.Γ το Ηλέκτρα ακολουθεί τον σχεδιασμό του Hebrard.....
Είχε φτάσει σε επίπεδο κατόψεων...
:-))))
Υ.Γ.1...Συγνώμη αλλά ο δείμος του πολίτη είναι άσχετος... με την ιστορία της πόλης...
Το κέντρο κάηκε ολοσχερώς....
Κανένα νεοκλασσικό δεν έμεινε.. διότι δεν υπήρχε...
Ηταν κυρίως τουρκομορφα σπίτια...
και τα χαλάσματα χρησιμοποιήθηκαν για υπόστρωμα από μπάζα... (για αυτό όλες οι εκκλησίες μας... είναι 2.5 μέτρα πιο χαμηλά από τη στάθμη των δρόμων....)
Παρόλα αυτά... οι χρήσεις παραμείνανε.. μέχρι που έγινε η γαμω-πόλη φραπεδούπολη... και μετατράπηκαν όλα σε καφέ και εστιατόρια....
*Την επόμενη φορά αν θέλεις μπορώ να σε πάω στο μουσείο ιστορίας της πόλης... να μάθεις την ιστορία αναλυτικά...
:-)))))
Γιάννη πολύ ωραίες οι φωτογραφίες. Αναμφισβήτητα τα νεοκλασικά κτίρια δίνουν μία άλλη αίγλη και ομορφιά σε οποιαδήποτε πόλη. Θα ήταν ενδιαφέρον να γινόταν μια αποτύπωσή τους (φωτογραφική και ιστορική) σε όλες τις πόλεις που υπάρχουν.
Καλές Γιορτές:)
Γιάννη άσχετο με το θέμα της ανάρτησης αυτό το σχόλιο, αλλά πριν από λίγο μου έστειλαν το παρακάτω link και νομίζω ότι θα σε ενδιαφέρει ως παράδειγμα προς αποφυγή
http://wwweng.uwyo.edu/classes/fa2009/ce4630/china_apartment_tilt.pdf
aKanonisti καλησπέρα!
Σ' ευχαριστώ για τις ιστορικές σου αναφορές. Θα με ενδιέφερε να πάμε στο μουσείο ιστορίας της πόλης την επόμενη φορά. Να είσαι καλά!
Όντως, ανάμεσα στα σχέδια και την πράξη μεσολαβεί η ...εφαρμογή των σχεδίων. Κι αυτό συχνά προσκρούει σε μικροσυμφέροντα.
Π.χ. η οδός 3ης Σεπτεμβρίου στην Αθήνα. Είχε σχεδιαστεί αρχικά ως παράλληλη της Πατησίων από το κέντρο ως τα Πατήσια. Η χάραξη περνούσε όμως από ένα οικόπεδο μεγαλοσχήμονα και γι' αυτό διακόπηκε...
Θα ήταν υπέροχο να τηρούσαν τα σχέδια του Hebrand. Θα αναδεικνυόταν η πολυπολιτισμικότητα της Θεσσαλονίκης δια μέσου των αιώνων, που είναι για μένα το μεγάλο ατού της πόλης.
Βασίλη, καλησπέρα!
Η αποτύπωση που λες, ω του θαύματος, υπάρχει!!!
Δες εδώ: http://estia.minenv.gr/
Να είσαι καλά Βασίλη! Καλές γιορτές σε σένα και την οικογένειά σου!
(Το link που μου έδωσες δεν οδηγεί πουθενά.)
Εξαιρετική ανάρτηση. Ωραίες φωτογραφίες. Φώτισες πλευρές της πόλης που δεν πολυφαίνονται.
Συμφωνώ και με το σχόλιο Ακανόνιστης, σχετικά με την καταστροφή του χαρακτήρα των γειτονιών (πχ. Λαδάδικα).
Φίλε μου ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
με υγεία και ευτυχία.
ΟΡΕΙΝΕ καλησπέρα! Σ' ευχαριστώ!
Έχουμε μάθει να περπατάμε σκυφτοί, γι' αυτό δεν πολυφαίνονται ορισμένες ομορφιές που έχουν οι πόλεις μας.
Να είσαι καλά!!
Φάνη, χρόνια πολλά και σε σένα φίλε μου! Να είσαι πάντα γερός και δυνατός.
Θα ευχηθούμε καταλλήλως βέβαια, με μαντινάδα, τις επόμενες ημέρες!
πολύ όμορφα τα κτίρια των φωτο!!! Φοβάμαι όμως ότι ελάχιστα έχουν απομείνει. Τα περισσότερα που έχουν σωθεί, τα έχουν αγοράσει οι τράπεζες. Έστω και έτσι, μακάρι να σωθούν και άλλα!
Καλέ, ξέχασα να πω ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ και ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!!!!
Meropi καλησπέρα!
Όντως, έχουν μείνει ελάχιστα. Οι τράπεζες φαίνεται πως τα προτιμούν, γιατί ένα νεοκλασικό κτίριο δίνει αίγλη.
Χρόνια πολλά Μερόπη μου! Καλά Χριστούγεννα!
Πέρασα να ευχηθώ χρόνια πολλά και καλά Χριστούγεννα γεμάτα υγεία-χαρά-αγάπη-ευτυχία και πολλά λεφτά!!!
Φιλιά πολλά
Βρε Ikor, θα κατεβεις απο την ταρατσα να σου πω;
Ασε βρε φίλε την φωτογραφική μηχανή να σε φιλήσω.
Καλε τι λικερ, τσικουδια θα πιουμε μέρες που ειναι.
Αχ, πολύ καλή. Ελα άλλη μια ...στην υγεια μας!
Καλά Χριστουγεννα.
ωραία τα νεοκλασσικά.
χρόνια πολλά και καλά να έχεις.
Πολλυ με μάγεψε το ταξίδι σου ikor. Θα συμφωνήσω με την απάντησή σου στον Vad πως τα νεοκλασικά δεν αποτέλεσαν έναν απλό μιμητισμό μα ενέταξαν σε ένα επιτυχημένο δημιουργικό αποτέλεσμα τα κλασσικά στοιχεία.
Πολλά από τα εγκλήματα που έγιναν στο παρελθόν φυσικά επηρέασαν και την Αθήνα (επιφυλάσσομαι κάποια στιγμή τον Γενάρη να σου αφιερώσω μια ανάρτηση με στοιχεία που πιστεύω θα σε ενδιαφέρουν)
Η "προστασία" (βάσει νόμων) δεν αποτέλεσε πάντα το ιδανικό θεσμικό πλαίσιο για τη διασωση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Για παράδειγμα χάθηκαν πάρα πολλά κτίρια επειδή ο όρος πως τα "νεοκλασσικά που κρίνονται επικινδίνως ετοιμόρροπα μπορούν να κατεδαφίζονται, ώθησαν πολλούς ιδιοκτήτες τέτοιων κτιρίων να τα καταστήσουν "επικινδύνως ετοιμόρροπα" με ειδικές κατασκευές (αφανείς) π.χ. εκτροπή υπόγειων υδάτων στα θεμέλια του κτιρίου με αποτέλεσμα κάποια στιγμή να κερδίσουν το στοίχημα και να επιτραπεί η κατεδάφισή τους. Επίσης κτίρια που ανήκαν το δημόσιο π.χ. βίλλα Δρακόπουλου κ.α. δεν γλύτωσαν λόγω του δυσκίνητου κρατικού παρεμβατισμού που είτε οι διαδικασίες απαλλοτρίωσης διαρκούν αιώνες (οπότε εν τω μεταξύ το κτίριο έχει καταρρεύσει) είτε δεν δίνει κίνητρα στον ιδιώτη ιδιοκτήτη να σεβαστεί το νεοκλασσικό κτίριο το οποίο ομολογουμένως είναι πολυδάπανο και ασύμφορο (έως ότου επισκευαστεί) για έναν οικονομικά αδύναμο πολίτη.
Θα σταθώ όμως στην ουσία της ανάρτησής σου : είπες πως η διάθεση του αρχιτέκτονα ήταν να δημιουργήσει και όχι να χτίσει. Αυτή πιστεύω είναι η διαφορά που χαρακτηρίζει τους αρχιτέκτονες του τότε και τους αρχιτέκτονες του σήμερα (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων). Και σε αυτό πάσχει η εποχή μας.
Καλά Χριστούγεννα σου εύχομαι να περάσεις με τους αγαπημένους σου και πάντα να κάνεις τέτοιες πολύτιμες αναρτήσεις.
ΕΚΛΕΚΤΙΚΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΝΕΟΚΛΑΣΣΙΚΑ (ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ) ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΚΤΙΡΙΑ ΣΤΑ ΟΠΟΙΑ ΑΝΑΦΕΡΟΜΑΣΤΕ, Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥΣ
ΔΙΑΛΕΓΟΝΤΑΣ ΔΙΑΦΟΡΑ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΣΧΕΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ ΣΤΥΛ ΦΤΙΑΧΝΕΙ ΕΝΑΝ ΥΠΕΡΟΧΟ ΑΧΤΑΡΜΑ.
Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΕ ΤΟ ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΕΙΧΕ ΜΠΟΛΙΚΑ ΤΟΥΡΚΟΜΠΑΡΟΚ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΟ
http://www.arxaiologia.gr/site/content.php?artid=399
ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΘΙΞΩ ΕΝΑ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΜΕ ΚΑΙΕΙ ΜΕ ΤΑ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΑ,
ΕΙΝΑΙ ΑΙΣΧΟΣ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΣΟΨΕΙΣ ΤΣΟΦΛΙΑ ΑΔΕΙΑΝΑ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΑΛΥΟΥΜΕ ΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΩΝ ΚΤΙΣΜΑΤΩΝ ΟΠΩΣ ΔΥΣΤΥΧΩς ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Η ΣΧΕΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ, ΑΠ ΤΟ ΟΛΟΤΕΛΑ ΚΑΛΛΙΤΕΡΑ Η ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΙΝΑ ΒΕΒΑΙΑ, ΑΛΛΑ ΠΑΛΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΟ ΧΩΝΕΨΩ, ΠΩΣ ΤΑ ΥΠΕΡΟΧΑ ΨΗΛΟΤΑΒΑΝΑ ΔΩΜΑΤΙΑ, ΟΙ ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΕΣ ΣΚΑΛΕΣ, ΤΑ ΓΥΨΙΝΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗς, ΤΑ ΖΩΓΡΑΦΙΣΤΑ ΤΑΒΑΝΙΑ ΚΛΠ ΔΙΝΟΥΝ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥς ΣΕ ΠΑΝΟΜΟΙΟΤΥΠΑ ΨΥΧΡΑ ΠΩΛΗΤΗΡΙΑ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ Ή ΧΡΗΜΑΤΟΣ.
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
Dreamer Angel καλησπέρα!
Η υγεία, η χαρά, η αγάπη κι η ευτυχία μπορούν να υπάρξουν και χωρίς λεφτά. Το αντίθετο, δε γίνεται ;-)
Εσύ μου τα εύχεσαι όλα βέβαια. Σ' ευχαριστώ. Πάντα χαρές να έχεις! Φιλιά πολλά!!
Κατερίνα, κάτσε ν' αφήσω κάπου το κλιμακόμετρο. Έρχομαι! Έχω και σπιτική ρακί. Και κρασί δικό μας!
Χρόνια πολλά! Πάντα χαμόγελα να βλέπει το βλέμμα σου!
Να είσαι καλά fpboy!
Δεν είμαι επαγγελματίας όπως εσύ, αλλά μ' αρέσει πολύ η φωτογραφία.
Χρόνια πολλά! Με υγεία πάντα!
dyosmaraki μου καλησπέρα!
Ναι, νομίζω ότι τα νεοκλασικά δεν ήταν απλή μίμηση. Βέβαια και οι ανάγκες τότε ήταν άλλες.
Πάντως οφείλουμε να βρούμε και σήμερα τρόπους για να δημιουργούμε αρχιτεκτονικά όμορφα κτίσματα, αντί απλώς να βλέπουμε τα κτίρια σαν ένα απλό εμπορικό προϊόν.
Κι αυτό δεν αρκεί να το αναζητήσουν μόνο οι μηχανικοί ή μόνο οι ιδιοκτήτες ή μόνο το κράτος, αλλά όλοι μαζί.
Τι νόημα έχει π.χ. να προσπαθήσει ένας μηχανικός να πείσει έναν κατασκευαστή για την ανάγκη της αρχιτεκτονικής, όταν ο τελευταίος ενδιαφέρεται μόνο για την ελαχιστοποίηση του κόστους κατασκευής;
Να περάσεις όμορφα αυτές τις μέρες και να συνεχίσεις και το 2010 να μας μπολιάζεις με τις ευαισθησίες σου!
Αναμένω με ενδιαφέρον την ανάρτησή σου για τα εγκλήματα κατά της καλαισθησίας της Αθήνας.
ATHENA καλησπέρα!
Νομίζω πως οι φωτογραφίες 1,2,5,7,8 απεικονίζουν νεοκλασικά κτίρια.
Στο στυλ που αναφέρεις νομίζω ότι πλησιάζουν περισσότερο τα κτίρια στις φωτογραφίες 3 και 6.
Ενώ το κτίριο στην 4 δείχνει έναν τρόπο προσθήκης σε νεοκλασικό, χωρίς να αλλοιωθεί το εσωτερικό του.
Σ' ευχαριστώ πολύ για το link, είναι πολύ ενδιαφέρον.
Συμφωνώ γι' αυτό που λες για τις προσόψεις. Ο νόμος βέβαια λέει ότι πρέπει να καταγραφούν όλα τα αρχιτεκτονικά στοιχεία, όχι μόνο της πρόσοψης.
Να είσαι καλά και να περάσεις όμορφα στις γιορτές!
fractal χρόνια πολλά και σε σένα! Πάντα με υγεία!
Είναι όλα πανέμορφα!Μεγαλοπρεπή και επιβλητικά που δεν περνούν απαρατήρητα!
Είχα κάνει μια σχετική ανάρτηση με το δικό μου που έμενα μικρή αν θέλεις κάνε μια βόλτα να το δείς!
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΙΚΟΡ!
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΣΑ ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΑΛΛΑ ΣΑΝ ΣΙΤΕΜΕΝΗ ΑΘΗΝΑΙΑ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΣΕ ΜΕΣΑ ΣΤΑ ΝΕΟΚΛΑΣΣΙΚΑ ΕΠΙΜΕΝΩ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΩΡΑΙΟΤΑΤΑ ΚΤΙΡΙΑ ΠΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΕς ΠΛΗΝ ΑΥΤΟΥ ΤΗς ΕΘΝΙΚΗΣ, ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΟΥΝ ΝΕΟΚΛΑΣΣΙΚΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΝΕΟΚΛΑΣΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΕ ΕΝΑ ΓΟΗΤΕΥΤΙΚΟ ΜΠΕΡΔΕΜΑ ΜΕ ΑΛΛΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΣΤΥΛ.
ΤΕΣΠΑ Η ΟΥΣΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΠΩΣ ΤΑ ΟΝΟΜΑΖΟΥΜΕ ΑΛΛΑ ΣΤΟ ΠΩΣ ΤΑ ΣΩΖΟΥΜΕ...
ΕΥΧΟΜΑΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙΣ ΥΠΕΡΟΧΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΚΑΙ Η ΝΕΑ ΧΡΟΝΑΙ ΝΑ ΣΟΥ ΦΕΡΕΙ Ο,ΤΙ ΕΠΙΘΥΜΕΙΣ :))
zoyzoy χρόνια πολλά!
Ναι, την είχα δει την ανάρτηση! Πραγματικά πολύ όμορφο σπίτι και πολύ περιγραφικό το post.
Αν ένα νεοκλασικό πέσει στα κατάλληλα χέρια, μπορεί να αξιοποιηθεί με αληθινό σεβασμό.
Να είσαι καλά!
Αθηνά καλησπέρα!
Επειδή ούτε κι εγώ είμαι αρχιτέκτονας, δεν θα επιμείνω στο πώς ονομάζονται.
Είναι πάντως ευρέως γνωστά ως νεοκλασικά. Ούτως ή άλλως το θέμα είναι πώς τα αξιοποιούμε, όπως λες κι εσύ.
Χρόνια πολλά και σε σένα! Με υγεία και χαμόγελα!
Αρκετές σχετικές φωτογραφίες για τα νεοκλασσικά της Θεσσαλονίκης στην παρακάτω σελίδα http://www.facebook.com/album.php?aid=147458&id=173305591863&ref=mf
Δημοσίευση σχολίου