Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2008

Λόγια ψεύτικα


Τα τελευταία χρόνια ζούμε την περίφημη «επανίδρυση του κράτους». Σίγουρα δεν είναι εύκολο να αλλάξουν οι παθογένειες δεκαετιών. Είναι όμως πολύ εύκολο να γίνουν τα πράγματα ακόμα χειρότερα!

Οι δημόσιες υπηρεσίες έχουν γεμίσει πανό με συνθήματα: «Πρώτα ο πολίτης», «Στην υπηρεσία του πολίτη!!!» κι άλλα τέτοια. Τι σημαίνει όμως τελικά «πρώτα ο πολίτης»;

Παράδειγμα: Για την έκδοση μιας οικοδομικής άδειας απαιτούνται πληρωμές σε 3 διαφορετικά σημεία: οι αμοιβές των μηχανικών καταβάλλονται στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, η προκαταβολή των ενσήμων του ΙΚΑ πληρώνεται στο υποκατάστημα του ΙΚΑ του έργου και οι πληρωμές των φόρων καταβάλλονται στις Εφορίες μηχανικών και ιδιοκτήτη.

Πόσες από αυτές τις πληρωμές γίνονται σήμερα ηλεκτρονικά;

Η απάντηση (δυστυχώς) δεν εκπλήσσει κανέναν: καμία!

Ναι, στην Ελλάδα του 2008, καμία απ’ αυτές τις πληρωμές δεν μπορεί να γίνει μέσω Ίντερνετ!

Όμως υπάρχουν και χειρότερα: η πληρωμή του κάθε φόρου πρέπει να γίνει μόνο στη ΔΟΥ του κάθε μηχανικού. Λεπτομέρειες θα πει κάποιος...

Κι όμως, έως πρόσφατα όλες οι ΔΟΥ μπορούσαν να κόβουν γραμμάτιο συμψηφισμού. Έτσι ο ιδιοκτήτης ενός έργου πήγαινε σε μια οποιαδήποτε Εφορία και πλήρωνε τον φόρο για όλους τους μηχανικούς του.

Πριν 2 χρόνια όμως αυτό καταργήθηκε! Έτσι σήμερα, για κάθε οικοδομικό έργο, απαιτείται σαφάρι μέσα στην Αθήνα, ώστε να πληρωθούν όλοι οι φόροι των μηχανικών στις διάφορες ΔΟΥ.

Ειδικά για τους μηχανικούς που εργάζονται σε τόπο μακριά από την έδρα τους χρειάζεται μετάβαση στον τόπο της έδρας τους, για να προκαταβληθεί ο φόρος τους στο κράτος!

Παραβλέπουμε το αξίωμα ότι εκείνος που εισπράττει (κράτος) πρέπει να εξυπηρετεί εκείνον που πληρώνει (πολίτης).

Παραβλέπουμε το ότι καμία πληρωμή δεν υποστηρίζεται ηλεκτρονικά στην Ελλάδα των συνθημάτων («πρώτα ο πολίτης») και των απωθημένων (e-government).

Παραβλέπουμε την άρνηση του κράτους να θεωρήσει τις Εφορίες όλης της χώρας ενιαία διοικητική οντότητα.

Παραβλέπουμε ακόμα και την αδικαιολόγητη κατάργηση ενός εξυπηρετικού μέτρου.

Εκείνο όμως που δεν περνάει με τίποτα απαρατήρητο είναι η δικαιολογία των διευθυντών μιας ΔΟΥ, όταν τους επισημαίνεις τα αυτονόητα:

«Σωστό είναι το μέτρο, κύριε. Γιατί δηλαδή εγώ να κόβω γραμμάτιο συμψηφισμού για τη ΔΟΥ Αγίας Παρασκευής; Για να κάθονται εκείνοι και να δουλεύουμε εμείς;»

Αυτή, όπως και δεκάδες άλλες ιστορίες καθημερινής γραφειοκρατικής τρέλας, φοβάμαι ότι θα υπάρχουν για πολύ καιρό ακόμα.

Σίγουρα πάντως θα υπάρχουν όσο οι πολιτικοί κάνουν νόμο την εξουσία του γκισέ. Όσο παράγουν ένα κράτος χωρίς κίνητρα και έλεγχο για τους κρατικούς λειτουργούς. Όσο προσπαθούν μόνο με πανό να μας πείσουν ότι σέβονται τον χρόνο μας!

28 σχόλια:

Matrix είπε...

Καλημέρα Ikor,

απόλυτο δίκιο έχεις, αλλά την επόμενη φορά πέρνα μια από τη ΔΟΥ της γειτονιάς μου, εκεί δεν μου δημιούργησαν πρόβλημα πριν ένα μήνα που πήγα.
Μπορεί βέβαια να ήταν σε καλή μέρα :)

exitmusician είπε...

Πολλά είναι μόνο για το φαίνεσθαι, Γιάννη. Αλλού πάλι οι προθέσεις είναι ειλικρινείς αλλά η εφαρμογή χωλαίνει εξαιτίας ελλιπούς αποτύπωσης των διαδικασιών.

Το χειρότερο βέβαια είναι η εφαρμογή να σκοντάφτει στην άρνηση/αδιαφορία των υπαλλήλων ακόμα κι όταν οι υποδομές υπάρχουν και είναι σωστά στημένες.

ikor είπε...

Matrix καλησπέρα.

Στη διευθύντρια της ΔΟΥ που πήγα είπα ότι σε άλλες εφορίες κόβουν γραμμάτια συμψηφισμού.

Η απάντησή της;

"Εκεί μπορεί να έχουν την ευχαρίστηση να το κάνουν. Εμείς εδώ εφαρμόζουμε την εγκύκλιο. Το λέει και το έντυπο κάτω-κάτω..."

Ό,τι έχετε ευχαρίστηση δηλαδή...

ikor είπε...

Γεια σου exitmusician.

Είναι μεγάλο θέμα η αποτύπωση ων διαδικασιών.

Αμφιβάλλω αν ποτέ κανείς ασχολήθηκε να κάνει τα flowcharts για όλες τις διαδικασίες στις οποίες εμπλέκεται μια δημόσια αρχή.

Οι υπάλληλοι δε γεννήθηκαν αδιάφοροι, έγιναν! Γι' αυτό νομίζω ότι πρέπει να έχουν κίνητρο να είναι πιο αποδοτικοί κι αυτό να ελέγχεται διαρκώς.

Καλώς ήρθες!

Αλεξάνδρα είπε...

Εμ γι αυτό είναι δύσκολο να στρώσουν τα πράγματα στην Ελλάδα.

Γιατί αφηνόμαστε στην "ευχαρίστηση" του καθενός....

Καλησπέρα

ikor είπε...

Καλησπέρα Αλεξάνδρα!

Να δούμε ποιοι και πότε θα ασχοληθούν επιτέλους με την "ευχαρίστηση" των πολλών!

Σοφία είπε...

«Σωστό είναι το μέτρο, κύριε. Γιατί δηλαδή εγώ να κόβω γραμμάτιο συμψηφισμού για τη ΔΟΥ Αγίας Παρασκευής; Για να κάθονται εκείνοι και να δουλεύουμε εμείς;»

Σε αποστόμωσε πανηγυρικά!

ikor είπε...

Πράγματι! Μετά από αυτήν την απάντηση έκανα μεταβολή και έφυγα...

Οι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν ότι αντί να αφιερώσει 20 δευτερόλεπτα ένας υπάλληλος που βρίσκεται στο γραφείο του, ο πολίτης σπαταλάει 1,5 ώρα στον δρόμο. Για την ίδια ακριβώς δουλειά!

Και μετά μιλάνε για κυκλοφοριακό, περιττές μετακινήσεις κλπ. κλπ.

Όλα συνδέονται. Αρκεί να βρεθεί κάποιος να τα συνδέσει!

Καλό βράδυ Σοφία!

nasosk είπε...

ΚΑΙ ΟΣΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΟΜΗΡΟΣ ΤΩΝ 2 ΕΚΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΟΥ,ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΕΤΣΙ ΘΑ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ,ΕΤΣΙ ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ...ΝΕΑ ΜΥΑΛΑ ΜΕ ΠΑΛΙΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ...ΔΥΣΚΟΛΟ,ΑΝΑΡΜΟΣΤΟ...

ΜΑΡΙΑ είπε...

ομολογω οτι αυτου του ειδους η γραφειοκρατικη τρελα δεν μου ειχε καν περασει απο το μυαλο!
εδω βλεπεις υπαρχει μια μονο δου.....
ωστοσο την τελευταια φορα που την επισκεφτηκα συνεβη το εξης:
ο αδερφος μου προσφατα αγορασε ενα οικοπεδο. Επειδη στη συγκεκριμενη περιοχη δεν υπαρχουν αντικειμενικες αξιες, αλλα ο εκαστωτε φορος καθοριζεται με βαση συγκριτικα μεγε8η απο τις πιο προσφατες αγοραπωλησιες βασει συμβολαιων, συμβαινει κατα κανονα η αξια που οριζει η δου να ειναι μεγαλυτερη της εμπορικης αξιας του ακινητου. (Στην συγκεκριμενη περιοχη οι αγοραστες συνη8ιζαν να δηλωνουν το ακριβες ποσό αγορας).
Το αποτελεσμα ήταν η αξια που οριστηκε να ειναι περιπου διπλασια της πραγματικης- δηλωθείσας αξίας αγοράς, με ό,τι αυτο συνεπάγεται σε κοστη μεταβιβασης.
Στα πλαίσια της πολιτικης που αναφερ8ηκε-ολα για την ε3υπηρετηση του πολιτη-, δινεται η ευκαιρια να διαπραγματευτει κανεις!! αυτη την τιμη.
Σε σχετικη ερωτηση μου για το πως προέκυψε, μου είπαν οτι το μοναδικο συγκριτικο μεγε8ος στην περιοχη ηταν ένα συμβολαιο αγορας του 2007, για ενα παρα8αλασσιο οικοπεδο που αγορασε καποιος επιχειρηματιας, και δυστυχως δεν μπορει να γινει κατι αλλο, εκτος εαν δηλωσω στο τοπογραφικο διαγραμμα ψευδη στοιχεια τοπο8εσιας!
Το τραγελαφικό της υπο8εσης προκυπτει οταν, ενας αλλος υπάλληλος της ιδιας δου, για λόγους που μπορεί να υποπετευ8ει κανεις , μου επεσημανε οτι εχουν πραγματοποιη8ει και αλλες μεταγενεστερες πρα3εις στην ιδια περιοχη, η αξια δε που δο8ηκε σε αυτα τα ακινητα, ηταν κατα πολυ μικροτερη, και η οποια δο8ηκε αυ8αιρετα.Επιλεγωντας λοιπον το συγκεκριμενο συγκριτικο μεγε8ος μπορω να φτασω κοντα στην εμπορικη μου αξια!!
Τα σχολια δικα σας....

ikor είπε...

nasosk, πώς να διαφωνήσει κανείς μ' αυτά που λες;;

Ωστόσο πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να περιφρουρηθεί και το δημόσιο συμφέρον.

Κίνητρα στους υπαλλήλους και έλεγχος (με κυρώσεις) νομίζω πως είναι το κλειδί.

ikor είπε...

μαρία, τα γραφειοκρατικά προβλήματα έχουν πολλές μορφές. Η αιτία όμως είναι η ίδια:

Δεν ορίζονται με σαφήνεια αντικειμενικοί κανόνες για όλους.

Επιπλέον, απαιτείται λιγότερη εμπλοκή του ανθρώπινου παράγοντα. Γιατί αυτό αποτελεί προφανώς αιτία διαφθοράς.

Το συγκεκριμένο θέμα που περιγράφεις π.χ. θα είχε αντιμετωπιστεί, αν υπήρχαν αντικειμενικές αξίες παντού!

nasosk & μαρία, καλώς ήρθατε!

ΜΑΡΙΑ είπε...

ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΦΑΝΕΣ, ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΕΙΔΟΥΣ ΤΗΝ ΠΕΛΑΤΕΙΑΚΗ ΣΧΕΣΗ ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΩ
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΔΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΕΙΣ ΟΤΙ ΟΙ ΑΜΟΙΒΕΣ ΕΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΩΝ ΚΑΘΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΙΜΗ ΠΟΥ 8Α ΚΑΘΟΡΙΣΕΙ Η ΔΟΥ
THANX ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΜΑ

ikor είπε...

Ωχ, τώρα μπαίνεις στον πυρήνα του προβλήματος Μαρία!

Όλο το σύστημα έχει δομηθεί για να αυξάνει τις αμοιβές των εμπλεκομένων. Η αντικειμενική συνάρτηση της εξίσωσης δεν έχει άνω όριο...

Γι' αυτό οι υπάλληλοι πρέπει να έχουν (οικονομικά) κίνητρα ώστε να είναι πιο παραγωγικοί. Και να ελέγχονται γι' αυτό από εξω-υπηρεσιακές αρχές.

Εγώ σ' ευχαριστώ που αφιερώνεις τον χρόνο σου στην ηλεκτρονική γωνιά μου!

cynical είπε...

Aυτο το ωραιο σημειωμα γιατι δεν το στελνεις σε κανενα υπουργειο, ή καπου σχετικα; Να δουμε τι θα σου απαντησουν. Εγω μια φορα ειχα στειλει e-mail στον prime minister για να διαμαρτυθηθω για καποια καταπατηση εθνικου δρυμου και διερευνησε (καποιος) το θεμα και μου απαντησε..
Καλο βραδυ.

dyosmaraki είπε...

Ούτε που μπορούσα να διανοηθώ πως συμβαίνει κάτι τέτοιο.

Η αλήθεια είναι πως οι δημοσιοι υπάλληλοι ΔΕΝ επιθυμούν την ηλεκτρονική διαχείρηση των θεμάτων αφού έτσι αποκαλύπτεται η παραγωγικότητα (η η αντιπαραγωγικότητα) κάθε υπαλλήλου.

Βρίσκω πολύ πρωτοποριακή την επισήμανσή σου για την έλλειψη flow charts όπου να φαίνονται οι διαδικασίες για κάθε εργασία.

Καλό ΣΚ εύχομαι

ikor είπε...

cynical, καλησπέρα. Καλή η ιδέα σου. Αν και νομίζω ότι το θέμα δεν είναι ότι οι πολιτικοί δεν γνωρίζουν τα προβλήματα.

Το θέμα είναι πως αξιολογούν πιο σημαντικό να ικανοποιούν τις οργανωμένες ομάδες πληθυσμού παρά τις ανοργάνωτες.

Και (δυστυχώς) οι πολίτες που ταλαιπωρούμαστε είμαστε ο καθένας μόνος του.

Ή (ακόμα χειρότερα) δεν έχουμε ως κριτήριο αξιολόγησης ενός πολιτικού πόσο θα απλοποιήσει τις διαδικασίες για όλους, αλλά πόσο θα μας ωφελήσει προσωπικά.

ikor είπε...

dyosmaraki γεια σου!

Εγώ πάντως επιμένω: με τα κατάλληλα κίνητρα, οι δημόσιοι υπάλληλοι μπορούν να γίνουν πιο αποδοτικοί.

Όσο για τα flowcharts, απαιτούν συνεισφορά ανθρώπων που γνωρίζουν τις δυνάμεις της πραγματικής οικονομίας και όχι κομματαρχών ή παρατρεχάμενων...

Γι' αυτό είναι δύσκολο να γίνουν! Λόγω άγνοιας, όχι λόγω δόλου.

Εκτός αν βρεθεί κάποια στιγμή μια ομάδα τρελών που θα αποφασίσει να αντιμετωπίσει τις συσωρευμένες παθογένειες.

Και θα καταλάβει ότι αυτό θα είναι επ' ωφελεία ΟΛΩΝ! Ακόμα και αυτών που σήμερα νομίζουν ότι θα θιγούν!

Καλό ΣΚ και σε σένα!

dyosmaraki είπε...

Συμφωνώ!
Βέβαια την άγνοια αν θέλει κανείς την νικά. Αρκεί να προσπαθήσει. Πολλές φορές όμως έχω την αίσθηση πως οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν επιθυμούν να προσπαθήσουν γιατί ξεβολεύονται από την καθημερινή ρουτίνα τους.
Ισως να είναι και αυτό που λες πως δεν υπάρχουν κίνητρα.
Ομως μήπως στον ιδιωτικό τομέα έχεις κίνητρα?
(καμιά φορά πιστέυω πως κίνητρο είναι η προσωπική εσώτερη ανάγκη κάποιου να είναι υπεύθυνος)
Θα συμφωνήσω 100% στην άποψή σου πως :

"Το θέμα είναι πως αξιολογούν πιο σημαντικό να ικανοποιούν τις οργανωμένες ομάδες πληθυσμού παρά τις ανοργάνωτες."

Μήπως εκεί βρίσκεται η πηγή των προβλημάτων μας????

ikor είπε...

Σίγουρα, dyosmaraki, δεν είμαστε οργανωμένοι ως πολίτες.

Πηγαίνουμε στα γκισέ ένας-ένας και το πολύ-πολύ να γκρινιάξουμε λίγο στον εκάστοτε υπάλληλο.

Το ερώτημα όμως είναι: πώς θα αντιμετωπίσουμε μαζικά την ασυδοσία και την αναλγησία;

Χρειάζεται συνδικαλισμός πολιτών!

barel είπε...

Φοβάμαι πως η μοναδική φορά που η κρατική μηχανή θα έλεγε πρώτα ο πολίτης θα ήταν σε ναρκοπέδιο...

ikor είπε...

barel, ευφυέστατο σχόλιο!

Πάντως για να πάψουμε να θεωρούμαστε αναλώσιμοι, κάτι πρέπει να κάνουμε κι εμείς.

NdN είπε...

Γεια σου Ikor,

Ειλικρινα δεν ξέρω τι να σου πω. Φυσικά και δεν τα ήξερα όλα αυτά καθότι δεν έχω δουλέψει ποτέ ως μηχανικός στην Ελλάδα, αλλα΄μου φαίνονται τόσο ξένα. Η «οργάνωση» που περιγράφεις δεν έχει καμία σχέση με αυτή που βιώνω εγώ και είναι εντελώς αντίθετη στο εξωτερικό.

Εδώ τα πάντα γίνονται υποχρεωτικά μονο μέσω του ιντερνετ. Για χάσιμο χρόνο ούτε λόγος καθότι πληρώνεσαι για να δουλεύεις και όχι για να τρέχεις σε δημόσιες υπηρεσίες.

Η κατάσταση στην Ελλάδα, όπως μου την έχουν περιγράψει όλοι οι συμφοιτητές μου, είναι πολύ άσχημη δεν ξέρω τι χρειάζεται για να διορθωθεί, αλλά ξέρω ότι δεν γίνεται.

Καλό κουράγιο!

ikor είπε...

Καλησπέρα ndn.

Έτσι όπως στα έχουν περιγράψει οι συμφοιτητές σου είναι. Και χειρότερα...

Εδώ ο μηχανικός αφιερώνει πολλές παραγωγικές ανθρωποώρες σε γραφειοκρατικό κυνήγι.

Πάντως δε θα παραδοθούμε στη μοιρολατρία συνάδελφε! Τα πράγματα μπορούν και πρέπει να γίνουν καλύτερα!!

Merde_conserve είπε...

Έχεις πολύ δίκιο για όλα τα γραφειοκρατικά που αφορούν στο επάγγελμά μας (αλλά και γενικότερα)...για να μη μιλήσουμε για τις Πολεοδομίες και την εκπληκτική τους (μηχαν)οργάνωση :P

ikor είπε...

merde_conserve, η γραφειοκρατία είναι τόσο αντιπαραγωγική...

Και δεν αφορά μόνο τους μηχανικούς, αφορά όλη την κοινωνία.

Παράγει περιττές μετακινήσεις, στρες, νεύρα και περιορίζει τον παραγωγικό εργασιακό χρόνο.

Αφού όλα αυτά ακούγονται τόσο αυτονόητα, είναι ν' απορεί κανείς πώς δεν περιορίζεται.

Ίσως το όφελος να μη μεταφράζεται σε ψήφους...

Lily είπε...

Omorfo to Blog sou prwti fora mpainw...Se kanw Add sto blog-list mou na se episkeptome sixnotera!!

ikor είπε...

Καλημέρα lily! Καλώς ήρθες και σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!

Σ' έβαλα κι εγώ στη blog-list μου για να σε βρίσκω πιο γρήγορα.