Τρίτη, 16 Δεκεμβρίου 2008

Ρέθυμνο χωρίς καράβι


Τους τελευταίους μήνες το Ρέθυμνο δέχεται απανωτά πλήγματα στην αναπτυξιακή του προοπτική. Μετά την περσινή προκλητική εξαίρεσή του από τους πόλους ανάπτυξης του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου, εδώ και 3 μήνες δεν έχει καν ακτοπλοϊκή σύνδεση με τον Πειραιά!

Τι σημαίνει αυτό;

Ότι οι περίπου 90.000 Ρεθυμνιώτες που ζουν στο Ρέθυμνο κι οι άλλοι τόσοι Ρεθυμνιώτες που ζουν εκτός Ρεθύμνου δεν έχουν τρόπο απευθείας μετάβασης από το Ρέθυμνο στον Πειραιά και αντιστρόφως.

Σημαίνει ότι οι περίπου 7.000 φοιτητές που σπουδάζουν στο Ρέθυμνο, δεν έχουν φθηνό και γρήγορο τρόπο πρόσβασης στην Αθήνα.

Σημαίνει ότι το πρόσφατα εκσυγχρονισμένο λιμάνι της πόλης (σύμφωνα με το ΠΕΠ Κρήτης 2000-2006 κόστισε 6,8 εκ. ευρώ) είναι άδειο τους χειμερινούς μήνες. (Τώρα που απαξιώνεται κι αυτό, ίσως είναι μοναδική ευκαιρία να ...πουληθεί;!)

Σημαίνει ότι το κόστος μεταφοράς προϊόντων για τους αγρότες και κτηνοτρόφους του Ρεθύμνου επιβαρύνεται επιπλέον, εις βάρος της ανταγωνιστικότητάς τους. Για να πάνε στα Χανιά (60 Km) ή στο Ηράκλειο (80 Km) ώστε να πάρουν το πλοίο πληρώνουν επιπλέον καύσιμα, εργατοώρες οδηγών και φθορές οχημάτων.

Σημαίνει, τέλος, ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης (ΒΟΑΚ) επιβαρύνεται με την κίνηση βαρέων οχημάτων που μεταφέρουν εμπορεύματα από και προς το Ρέθυμνο. Αυτό επιδεινώνει την οδική (αν)ασφάλεια ενός ήδη επικίνδυνου δρόμου (δεν έχει νησίδα στη μέση σε κανένα σημείο του).

Παρόλ’ αυτά, η τοπική κοινωνία του Ρεθύμνου και των απανταχού Ρεθυμνιωτών δεν κάνει διαμαρτυρίες ή αποκλεισμούς οδών. Από Κρητικό εγωισμό ή επιχειρηματικό δαιμόνιο βρίσκει θετική διέξοδο στον συγκοινωνιακό της αποκλεισμό.

Τους τελευταίους μήνες, έχει συσταθεί μια Συνεταιριστική Ναυτιλιακή Εταιρία με τον διακριτικό τίτλο «Κρητικές Θαλάσσιες Γραμμές» (Cretan Sea Lines). Πρόσφατα εξέλεξε Δ.Σ. και στόχο έχει να συγκεντρώσει το απαιτούμενο κεφάλαιο για την ενοικίαση πλοίου που θα δρομολογηθεί στη γραμμή Ρέθυμνο – Πειραιάς.

Είναι βέβαια αμφίβολο, αν θα πετύχει το εγχείρημα σε μια εντελώς ολιγοπωλιακή αγορά και εν μέσω της οικονομικής κρίσης. Με νωπές ακόμα τις μνήμες από τη δημιουργία και την εξαφάνιση της Ρεθυμνιακής.

Ρεθυμνιακή ήταν η πρώτη εταιρία λαϊκής βάσης που ιδρύθηκε στο Ρέθυμνο, το 1981. Στη δεκαετία του ’90 δρομολόγησε 2 πλοία στη γραμμή. Το 1999 αγοράστηκε από την ΑΝΕΚ η οποία πρώτα απέσυρε το ένα πλοίο και φέτος τον Σεπτέμβριο απέσυρε και το δεύτερο. Η γραμμή Ρέθυμνο – Πειραιάς – Ρέθυμνο είχε μεταφορική κίνηση 235 χιλ. επιβάτες το 2007.)

Έχει όμως αξία αυτή η τοπική επιχειρηματικότητα. Γιατί όλοι οι υπόλοιποι, το Ρέθυμνο το θυμούνται μόνο όταν γεννιούνται «Ζωνιανά». Όταν αρχίζουν να κυοφορούνται, κανείς δεν ασχολείται!

Κανείς δε νοιάζεται όταν οι κάτοικοι είναι αποκλεισμένοι 7 μήνες τον χρόνο και πληρώνουν την ακριβότερη βενζίνη πανελληνίως. Όταν οι παραγωγοί χάνουν σε ανταγωνιστικότητα και οι φοιτητές επιβαρύνονται οικονομικά για να ταξιδέψουν. Όταν στέλνουμε στον ΒΟΑΚ εκατοντάδες φορτηγά που τον κάνουν ακόμα πιο επικίνδυνο για την οδική ασφάλεια όλων.

Γι’ αυτό ευχόμαστε να πετύχει το εγχείρημα των ανθρώπων αυτών, επειδή κάποιοι νοιάζονται. Και, όσοι μπορούμε, θα συμμετέχουμε στην προσπάθεια.

Πέρα απ' τις ευχές όμως, η ενθάρρυνση κάθε τοπικής επιχειρηματικότητας χρειάζεται και κάτι από το κράτος. Όχι επιδοτήσεις, αλλά κάτι πιο δύσκολο: διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού!

[Φώτο: www.pbase.com]

12 σχόλια:

Ελευθερία είπε...

Ποσο δικιο εχεις για ολα αυτα. πορω τι ειναι αυτο που εχει καταδικασει το ρεθυμνο να ζει στο περιθωριο; Μακαρι να γινει κατι με το κραβι και γω παρακολουθω απο κοντα τις ενεργειες,Νασαι καλα

laplace78 είπε...

καλημερα!
πραγματικα απαραδεκτο να μην υπαρχει απευθυειας συνδεση ρεθυμνου με πειραια
μιλαμε για πολυ κοσμο..
το ρεθυμνο με τον αγιο νικολαο παντως,ειναι τα πιο ομορφα μερη της κρητης..

ikor είπε...

Καλησπέρα Ελευθερία!

Δυστυχώς έτσι είναι. Ενώ ΚΑΙ οι τρεις υπόλοιποι νομοί της Κρήτης έχουν ΚΑΙ ακτοπλοϊκή ΚΑΙ αεροπορική σύνδεση με την Αθήνα...

...το Ρέθυμνο δεν έχει ΟΥΤΕ πλοίο, ΟΥΤΕ (φυσικά) αεροπλάνο!

Μακάρι αυτή η προσπάθεια να μην έχει την κατάληξη της Ρεθυμνιακής.

Και πάλι χρόνια πολλά!

ikor είπε...

Καλησπέρα laplace78!

Η ήπια ανάπτυξη του Ρεθύμνου, που όπως λες κι εσύ είναι τόσο όμορφο και φυσικά συμφωνώ, οφείλεται ΚΑΙ στο ότι δεν έχει τόσο συχνή σύνδεση με την Αθήνα, όπως έχουν τα Χανιά και το Ηράκλειο.

Αλλά εδώ μιλάμε για μηδενική σύνδεση! Κι αυτό είναι για πολλούς μεγάλο πρόβλημα!

Η "ισόρροπη ανάπτυξη" είναι τελικά ένα απλό προεκλογικό πυροτέχνημα...

cinderella είπε...

@ Ikor μου μέσα σε αυτά όμως να μην ξεχνάμε πως και εμείς οι Κρητικοί φταίμε πολύ. Φτιάξαμε την ΑΝΕΚ μετά το ναυάγιο του Ηρακλείου για να μεταφερόμαστε με ασφάλεια αλλά στο βωμό του κέρδους και της ανώνυμης εταιρίας, επεκταθήκαμε προς Ιταλία μεριά και όλα τα κέρδη πάνε στον στόλο εκεί, ενώ η Κρήτη συνδέεται με ότι πιο παλιό...(ναι, όταν συνδέεται...όπως στην περίπτωση του Ρεθύμνου).
Απλά απαράδεκτοι...όλοι.

ikor είπε...

Πολύ σωστή είσαι cinderella!

Όλα αυτά θυμάται ο κόσμος και είναι επιφυλακτικός στο νέο εγχείρημα.

Αλλά από το να ζητάς διαρκώς ευθύνες από το κράτος, προτιμώ την τοπική επιχειρηματικότητα.

Δεν ήξερα ότι είσαι από Κρήτη... Καλό σου μεσημέρι!

tractatus είπε...

Και τι να πει η Λήμνος κι ο Αι-Στράτης που συμπληρώνει 16 ημέρες δίχως σύνδεση και κανενός δε καίγεται καρφί. Κατά τα άλλα η δημοκρατία λειτουργεί ως επίφαση και φταινε οι κουκουλοφόροι...κάποιος πρέπει να μιλήσει. λοιπόν, για τους ξεσκέπαστους τραμπούκους...

Κλαζoμένιoς είπε...

Έλα, ρέ Ikor! Σύνελθε.
Εδώ βουλιάζει το καράβι «η ωραία Ελλάς», εσένα το Ρ΄'εθυμνο και ο Β.Ο.Α.Κ. σέ μάρανε;;;

Εδώ επέρχονται αξιοθαύμαστα πράμματα:
Εκτός από την με καθυστέρηση ...4μήνου ανάληψη ευθυνών, λες και δεν τις είχε, έτσι κι αλλοιώς, εξ αρχής...
φαίνεται ότι με την αναδόμηση, προελαύνει, ως "νέο" πρόσωπο..., ο Σαμαράς, ο Αντωνάκης, καλέ. Που πούλησε το εθνικό θέμα με την ΠΔΓΜ για να φτιάξει δικό του κόμμα... Θυμάσαι;;; Την «Άνοιξη», τη φούσκα...
Ναι μπράβο, το βρήκες...

Επέρχεται ως εθνικοφρονική {ή εθνικοφονική, ό,τι προαιρείστε} αναπαλαίωση της ΝΔ...
Για να ξεσκαλώσει ο Καραμανλέας... Νομίζουν...

Ετοιμάσου!
Θα χρειαστούν όλαι αι λαϊκαί δυνάμεις.

Κακοφιλάκια.

ikor είπε...

Καλημέρα tractatus!

Ναι, το είδα για τα νησιά σας...

Συμφωνώ Ελένη. Κάποιος πρέπει να μιλήσει για 'κείνους που δημοκρατία σημαίνει "εκλογές", για 'κείνους που δημοκρατία σημαίνει μόνο δικαιώματα!

ikor είπε...

Καλημέρα Κλαζομένιε και καλώς ήρθες! Απολαυστικό το σχόλιό σου!

Έχουν χάσει το νόημα οι λέξεις, μου φαίνεται. Τι σημαίνει π.χ. το ρήμα "αναλαμβάνω" και το ουσιαστικό "ευθύνη".

Και όταν μπαίνουν μαζί παράγουν μόνο χειροκροτήματα ή και πολιτικές πρωτοβουλίες;

Αλλά είπα να γράψω και κάτι για το νησί. Ξέρεις, όλη αυτή η συζήτηση για τα "μεγάλα" βολεύει εκείνους που πορεύονται μια ζωή με δηλώσεις.

Η πολιτική όμως αφορά όλον τον κόσμο και χρειάζεται καθημερινή δράση.

Στα προσεχώς πάντως: η υπόθεση "ζαρντινιέρα".

Σόφος είπε...

Το έγραψα και εγώ εδώ:http://sofoscrete.blogspot.com/2008/12/blog-post_18.html

Αν σε πειράζη πες το μου.

ikor είπε...

Κανένα πρόβλημα Σόφος!

Σ' ευχαριστώ! Πολύ όμορφο το blog σου!