Σάββατο, 16 Μαΐου 2009

Η μονιμότητα, η κρίση κι ο ΟΣΕ


Τον Φλεβάρη ονομάστηκε «αναδιάρθρωση», μέσω εθελουσίας εξόδου. Τον Απρίλη ονομάστηκε «ανασυγκρότηση», με μετατάξεις κι εξορθολογισμό δαπανών. Και στις 4 Μαΐου 2009 έγιναν τα αποκαλυπτήρια της «εξυγίανσης»:

Όλοι οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ άνω των 50 ετών τίθενται σε υποχρεωτική διαθεσιμότητα, για τα επόμενα 10 χρόνια μέχρι να βγουν στη σύνταξη. Σ’ αυτό το διάστημα θα λαμβάνουν το 70% των τακτικών αποδοχών τους και θα υπάγονται στον ΟΑΕΔ.

Μέχρι να συνταξιοδοτηθούν, θα βρίσκονται σε καθεστώς «μισθωτής εφεδρείας». Δηλαδή αν ο ΟΣΕ τους χρειαστεί, θα επιστρέψουν στην εργασία τους. Και μετά τα 10 χρόνια θα λάβουν το εφάπαξ τους σε δόσεις. Η σύνταξή τους θα υπολογιστεί επί των μειωμένων αποδοχών τους.

Γιατί όμως είναι πια τόσο αδιάφορο για την κοινωνία το να βάζουμε στο ψυγείο 3.000 εργαζόμενους του ΟΣΕ;

Τρεις είναι, νομίζω, οι κυριότεροι λόγοι: 1) η απαξίωση του Σιδηροδρόμου, 2) η παρεξήγηση της «μονιμότητας» στο Δημόσιο και 3) η κρίση που προκαλεί η «κρίση».

Εδώ και χρόνια, ο κόσμος ακούει «ΟΣΕ» και σκέφτεται σκάνδαλα και μαύρες τρύπες. Θεωρεί ότι θα ήταν καλύτερα «ν’ απαλλαγούμε απ’ αυτό το βαρίδι».

Δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς: χρόνια τώρα η πολιτική επιλογή στην Ελλάδα είναι ν’ απαξιωθούν τα μέσα σταθερής τροχιάς. Σαν τα διατηρητέα κτίσματα που αφήνονται να καταρρεύσουν για να εκμεταλλευτούν μετά κάποιοι τον συντελεστή δόμησης του οικοπέδου τους!

Άλλωστε οι δρόμοι είναι έργα πολύ ακριβότερα. Άρα δημιουργούν μεγάλο οικονομικό όφελος για πολλούς. Επίσης, όσο περισσότεροι δρόμοι κατασκευάζονται, τόσο περισσότερα αυτοκίνητα πωλούνται. Άρα τόσο περισσότερα τέλη ταξινόμησης εισπράττει το κράτος.

Κι όσο περισσότερα αυτοκίνητα πωλούνται, τόσο περισσότερη βενζίνη καταναλώνεται. Άρα τόσο περισσότερους φόρους εισπράττει το κράτος απ’ τα καύσιμα.

Ενώ λοιπόν τα μέσα σταθερής τροχιάς εκτελούν μεταφορικό έργο με μεγαλύτερη εξοικονόμηση πόρων (καυσίμων, χρόνου, φθοράς, μόλυνσης), τα αυτοκίνητα παράγουν φόρους για το κράτος. Γι’ αυτό η χρήση τους ενθαρρύνεται.

Η συγκυρία στον ΟΣΕ επιδεινώνεται απ’ την παρεξήγηση του όρου «μονιμότητα» στο Δημόσιο. Οι μεν το θεωρούν ζηλευτό προνόμιο των ολίγων κι οι δε το θεωρούν αυτονόητο κεκτημένο.

Κατ’ αρχάς, αν και ελεύθερος επαγγελματίας, πιστεύω ότι η μονιμότητα στο Δημόσιο έχει λογική αφετηρία. Αν επικρατήσει η μερική απασχόληση, το Δημόσιο θα γίνει ακόμα περισσότερο εστία συναλλαγής με τους (εκάστοτε) κυβερνώντες. Οι διαρκείς προσλήψεις και απολύσεις στο Δημόσιο θα σπάσουν τη συνέχεια στη διοίκηση και θα το κάνουν εντελώς αναποτελεσματικό.

Ωστόσο, επιπλέον των κανόνων του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη χρειάζεται πια και επαρκής αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, ώστε να τηρείται ο δημοσιοϋπαλληλικός κώδικας.

Για ν’ αναδεικνύονται και να επιβραβεύονται οι πολλοί άξιοι δημόσιοι υπάλληλοι που θέλουν να εργαστούν, αλλά και να έχουν κυρώσεις οι υπάλληλοι εκείνοι που είναι αναποτελεσματικοί, επιθετικοί στους πολίτες και δεν τηρούν το ωράριο εργασίας. Οι ίδιοι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα έπρεπε να ζητούν κάτι τέτοιο και να προτείνουν τρόπους αξιολόγησης.

Τέλος, το έδαφος για να γίνει αποδεκτή η εφεδρεία των 50άρηδων του ΟΣΕ έχει προλειανθεί εδώ και μήνες με τις ενέσεις τρόμου που έχουμε δεχτεί για την «κρίση».

Μπροστά στον φόβο για μαζικές απολύσεις στον ιδιωτικό τομέα, τα εργασιακά δικαιώματα φαντάζουν όλο και περισσότερο σαν μια περιττή πολυτέλεια. Όταν όλοι αισθάνονται την απειλή της ανεργίας για τον εαυτό τους, κανείς δεν έχει το μυαλό του στον άλλον. Κάθε έννοια «κοινωνικής αλληλεγγύης» καταλύεται και παραλύει.

Άρα, τείνω να πιστεύω ότι αυτή η «κρίση» θα μας πουν ότι τελείωσε, όταν αποδομηθεί πλήρως το εργασιακό καθεστώς όλων. Όταν όλοι γίνουμε «έφεδροι» εργαζόμενοι. Κι όταν όλες οι σχέσεις εργασίας γίνουν part-time.

Υπήρξαν μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες που έκλεισαν τους τελευταίους μήνες. Υπάρχουν ακόμα πολλές που απειλούν ότι δεν θα αντέξουν. Καμία όμως πουθενά στον κόσμο δε σκέφτηκε να βάλει τους εργαζομένους της σε ...εφεδρεία!

Ούτε οι πιο σκληρές διοικήσεις των παγκόσμιων πολυεθνικών κολοσσών δεν έφτασαν σε «επινοητικότητα» τους Έλληνες κυβερνώντες. Κι αν ο ΟΣΕ γίνει η αφετηρία, το ντόμινο δε θα έχει σταματημό.

Προτού λοιπόν κουνήσουμε στωικά το κεφάλι κι αποδεχτούμε ως αναπόφευκτο το να θέσουμε σε εφεδρεία τους 50άρηδες του ΟΣΕ, ας αναρωτηθούμε αν εκείνοι φταίνε για τη σημερινή κατάσταση.

Αν φταίνε αυτοί, η κατάσταση στον ΟΣΕ θα βελτιωθεί με το να τους βάλουν στο ψυγείο. Αλλά τότε τι χρειάζονται οι 1.000 προσλήψεις που ο ίδιος νόμος προβλέπει για τον ΟΣΕ την επόμενη 5ετία;


[Foto: FreeFoto.com]

24 σχόλια:

b|a|s|n\i/a είπε...

δηλαδή θα κάθονται και θα πληρώνονται έστω και με το 70%; για να είμαι ειλικρινής μάλλον δε θα με χαλούσε. στην εταιρία που δούλευα μας απολύσανε πριν κάνα μήνα στο όνομα μίας κρίσης που είναι περισσότερο πλασματική παρά πραγματική ως προς τα αίτια.
καθώς οι περισσότερες εταιρίες αφενός μεν παρουσιάζουν κέρδη αφετέρου δε περικοπή μισθού δύο μεγαλομάνατζερ είναι μισθοί πέντε υπαλλήλων που απολύονται.

Meropi είπε...

Όταν είχαν κλείσει τους δρόμους οι αγρότες, πήρα το τρένο προς Πάτρα. Για την ακρίβεια μέχρι το Κιάτο πήρα τον προαστιακό και μετά το τρένο. Τι τρένο ήταν αυτό!!! Του περασμένου αιώνα. Πέραν όμως αυτού, πρόσεξα ότι υπήρχαν διάφοροι εργαζόμενοι που στην ουσία δεν ήταν χρήσιμοι. Π.χ. τις στάσεις, αντί να τις λένε με το μεγάφωνο, περνούσε ένας υπάλληλος (ηλικιωμένος) και τις φώναζε με το στόμα.
Για φαντάσου τώρα επί δέκα χρόνια να πληρώνουν προσωπικό και να κάθεται!!!!!!

Greek Rider είπε...

Δεν υπάρχει μεγαλύτερη αποτυχία για ένα σύστημα (και εννοώ το κομματικό ελληνικό σύστημα) από το να πληρώνει ανθρώπους για να κάθονται σπίτι τους.

ikor είπε...

b|a|s|n\i/a καλημέρα!

Αυτό ακριβώς είναι (νομίζω) το πρόβλημα: απολύεται με ευκολία κόσμος, αλλά οι μεγαλομάνατζερ δεν υφίστανται περικοπές.

Στο όνομα δηλαδή μιας λογιστικής κερδοφορίας, δημιουργείται μια παράλογη ζημιά.

Δεν έχουν σκεφτεί κάτι όμως: ένας άνεργος έχει περισσότερο χρόνο να σκεφτεί και να κρίνει. Κι αυτό μακροπρόθεσμα δεν ωφελεί αυτούς που σήμερα επιχαίρουν με τις απολύσεις.

ikor είπε...

Meropi καλημέρα!

Ναι, το θυμάμαι αυτό το ταξίδι σου. Οδύσσεια πραγματική!

Δεν αντιλέγω σ' αυτό που λες. Απλώς νομίζω ότι μια ικανή διοίκηση κρίνεται απ' το πώς κατανέμει το ανθρώπινο δυναμικό, ώστε να είναι αποδοτικό και χρήσιμο.

Όχι από το να πληρώνει "έφεδρους" να κάθονται. Και στη θέση τους να προσλαμβάνει άλλους!

ikor είπε...

Καλημέρα Greek Rider!

...και στη θέση αυτών να προσλαμβάνει και να πληρώνει άλλους!

Να μου το θυμηθείς: η "κρίση" θα μας πουν ότι τελείωσε, όταν όλοι γίνουν έφεδροι εργαζόμενοι και πληρώνονται με την ώρα. Ανάλογα με τις ανάγκες και τις δουλειές εκείνων που τους "προσλαμβάνουν".

fractal είπε...

Καλή σου ημέρα ..
Από ότι κατάλαβα είσαι Κρητικός.Σε ζηλέυω. Όχι που δεν είμαι υπερήφαν- για τον τόπο μου. Ίσα-ίσα. Μα η Κρήτη με μάγευε και με μαγεύει. Ήταν το τρίτο μου ταξείδι στην Κρήτη. Βέβαια έχω ταξιδέψει άπειρες φορές στα βουνά και στους κάμπους της, με τη λύρα και τα τραγούδια της. Πάντα φρόντιζα να βρεθώ σε πανηγύρι της. Αυτή τη φορά όμως με στεναχώρησε το γεγονός πως η μόνη φορά που άκουσα Κρητική μουσική ήταν μέσα στο ταξί Ρέθυμνο-Χανιά. Παντού ακούγονταν ξένη μουσική και μάλιστα όχι καλής ποιότητας. Είναι κρίμα να υπάρχει τέτοια μουσική παράδοση και να ακούνε σκουπίδια. Ελπίαω η εντύπωση μού αυτή να μην είναι αντιπρροσωπευτική. Έψαξα να βρω ένα ριζίτικο "για δες περβόλιν όμορφο" και δεν το ήξερε κανείς. Αν το ξέρεις σε παρακαλώ να μου το στείλεις.. Ευχαριστώ που πέρασες. Δεν υπάρχει λόγος που έγραψα την Κρήτη με γιώτα εκτός από το γεγονός ότι νύσταζα αφόρητα και με είχε κουράσει η ανάρτιση των πολλών φωτογραφιών. Αλλά φυσικά η βασική αιτία είναι ότι γράφω όπως ακούω...Είναι μιά αναπηρία που κουβαλώ σε όλη τη ζωή μου.

ikor είπε...

Καλημέρα fractal! Ναι, από το Ρέθυμνο είμαι.

Έχεις δίκιο για την κρητική μουσική, δεν ακούγεται σχεδόν πουθενά. Ακόμα και στο ραδιόφωνο, λίγοι σταθμοί παίζουν πια κρητικά.

Σ' ευχαριστώ που πέρασες κι εσύ! Εύχομαι πάντα να απολαμβάνεις τις επισκέψεις σου στην Κρήτη.

Και, γιατί όχι, ν' αποκτήσει σύντομα κι η Κρήτη τρένο! Τόσους έφεδρους εργαζόμενους ο ΟΣΕ τι θα τους κάνει;

fractal είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
fractal είπε...

IKOR Το Ρέθυμνο ήταν η βάση μου, αλλά έκανα πολλές εκδρομές στο νομό Ρεθύμνου και Χανίων όπου έμεινα και τις τρεις τελευταίες ημέρες. Έχεις υπέροχη πατρίδα. Ακριβώς μετά την δική μου έρχεται πρώτη στις προτιμήσεις μου. Εξ άλλου και από την ιστορία της Μυνωϊκής Κρήτης και από τη μυθολογία φαίνεται πως οι Μινωϊτες
αποίκησαν στην πατρίδα μου.
Ψάχνω το τραγούδι "Για δες περβόλιν όμορφο" Μήπως το ξέρεις εσύ ή κάποιος γνωστός σου?
Όσο για τον ΟΣΕ η ευχή μου θα ήταν να πηγαίναμε με τραίνο στην Κρήτη αφού πρώτα έκανε (το τραίνο) στάση στο Νησί μου... Κάποιος πολιτικάντης κάποτε είχε αναφερθεί στην Λεοφώρο που θα ένωνε τα νησιά του Αιγαίου..

fractal είπε...

Eν τάξει τα λάθη συνεχίζονται Αγνώριστο το "Μινωϊκής"

Vassilis είπε...

Γιάννη καλησπέρα, χαίρομαι που διαβάζω πάλι τις ωραίες αναρτήσεις σου!
Σχετικά με το θέμα του ΟΣΕ που αναφέρεις, έχω την εντύπωση ότι με το 30% που θα εξοικονομηθεί από τις μισθοδοσίες των 3.000 πενηντάρηδων +, θα χρηματοδοτηθούν οι μισθοί των νέων 1000 που θα προσληφθούν σταδιακά. Με άλλα λόγια μια νέα ... δημιουργική λογιστική;
Πάντως η αξιολόγηση είναι απαραίτητη αλλά είναι και κάτι που θέλει πολύ δρόμο ακόμα, καθώς πονάει πολλούς και πολύ! Μια σκέψη : αλήθεια ποιος θα αξιολογεί ... τους αξιολογητές;

Ξημεράκης Φάνης είπε...

Φίλε μου καταπληκτικά
είναι τα θέματα σου
και δείχνουν τα αισθήματα
που έχεις στη καρδιά σου

αγάπη για τον τόπο μας
που θέλεις να προοδεύει
για μια ζωή καλύτερη
καθ ένας να παλεύει.

Είναι προβλήματα πολλά
χρόνια μεγαλωμένα
συμφέροντα πολλώ λογιώ
τά ΄χουν αναθρεμένα.

Πρέπει και μεις ν΄αλλάξουμε
πρέπει να προσπαθούμε
τη χώρα μας καλύτερη
αν θέλουμε να δούμε

ikor είπε...

fractal, καλησπέρα! Σίγουρα πέρασες όμορφα αυτήν την εποχή στην Κρήτη!

Εσύ από πού είσαι αλήθεια;

Το τραγούδι που ψάχνεις το βρήκα εδώ: http://www.youtube.com/watch?v=g7etu88_juA

ΟΚ, με τρένο δεν μπορούμε να πάμε στην Κρήτη. Αλλά μπορεί να φτιαχτεί σιδηροδρομική γραμμή στην Κρήτη για να ταξιδεύουμε γρήγορα, φθηνά, με ασφάλεια και χωρίς μόλυνση του περιβάλλοντος στο νησί.

ikor είπε...

Καλησπέρα Βασίλη! Κι εγώ χαίρομαι που σας ξαναβρίσκω. Πολλές φορές η επικοινωνία με ανθρώπους που δεν γνωρίζεις είναι πιο ειλικρινής και αμφίδρομη σε σχέση με ανθρώπους που "γνωρίζεις".

Πολύ πονηρό αυτό το λογιστικό τρυκ που αναφέρεις. Δεν αποκλείεται να το σκέφτηκαν έτσι!!

Όσο για την αξιολόγηση των αξιολογητών είναι τεράστιο θέμα. Είχα γράψει και παλιότερα ένα σχετικό post: http://kotzabassakis.blogspot.com/2007/11/blog-post_30.html

Χρειάζεται σίγουρα μεγάλη προσοχή, ώστε να μη γίνει η αξιολόγηση όργανο προγραφών.

ikor είπε...

Φάνη πολλά "ευχαριστώ"
για τα καλά σου λόγια,
οι αλλαγές και οι τομές
δε θέλουν ευχολόγια.

Στο βούρκο της απάθειας
μας σπρώχνουν κάθε μέρα,
μα έτσι τα προβλήματα
πώς θα τα κάνουν πέρα;

fractal είπε...

IKOR Το ήξερα αυτό, αλλά δεν είναι όλο το τραγούδι. Συνολικά οι στίχοι είναι τρεις. Νομίζω πως αυτός είναι ό δεύτερος ή ο τρίτος.. Ο πρώτος λέει περίπου "'Οσα δέντρα έφιαξε ο Θεός μέσα είναι φυτεμένα..κλπ
Ευχαριστώ πολύ πάντως Είναι υπέροχο τραγούδι . Αν είχαμε υπουργείο παιδείας που σεβόταν τον εαυτό του , αυτό το τραγούδι έπρεπε να διδάσκεται στην ώρα της μουσικής.. Ρίξε μιά ματιά στο blog του NIKIPLOS Στην ανάρτηση που αναφέρεται στο Φαντος θα δεις σχόλια για την Κρητική μουσική..

ikor είπε...

OK fractal, σ' ευχαριστώ!

Ωραίο το blog που συστήνεις. Έχω ακούσει live fados στην Πορτογαλία και μου άρεσε η γλυκιά μελαγχολία που βγάζουν.

Όσο για το μάθημα της μουσικής, ανοίγεις μεγάλο θέμα. Αξίζει ξεχωριστό post.

fractal είπε...

IKOR στο δικό μου σπίτι, πέρασε ένας δικός σου.. και έγραψε κάτι για σένα.
Φιλιά

NdN είπε...

Γεια σου Ikor,

Νομίζω πως για ακόμα μια φορά αποδεικνύεται ότι οι πολιτικοί φοβούνται το κόστος και γι αυτό παίρνουν συνεχώς λανθασμένες αποφάσεις. Αναμφισβήτητα ο ΟΣΕ έχει υπεράριθμους υπαλλήλους. Από εκεί και πέρα οι «υπεύθυνοι» αποφάσισαν όπως είπε και ο Βασίλης παρακάτω ότι με το 30% που θα εξοικονομηθεί από τις μισθοδοσίες των 3.000 πενηντάρηδων +, θα χρηματοδοτηθούν οι μισθοί των νέων 1000 που θα προσληφθούν σταδιακά. Επομένως θα έχουμε πολλούς υπαλλήλους που δεν θα είναι χρήσιμοι πουθενά, θα αμοίβονται από τα χρήματα του φορολογούμενου πολίτη χωρίς να δουλεύουν και θα νοιώθουν και άχρηστοι. Αντίθετα το σωστό και λογικό θα ήταν να μεταταχθούν καλύπτοντας θέσεις στον κρταικό τομέα προκειμένου να περιοριστούν οι προσλήψεις. Αλλά αν γίνει αυτό θα ξεσηκωθούν οι υπάλληλοι και θα εισπράξει πολιτικό κόστος η κυβέρνηση.

Με το σκεπτικό σου για τα μέσα σταθερης δεν θα διαφωνήσω καθόλου. Θα έπρεπε κανονικά και λόγο μεγέθοπυς τοης χώρας, αλλά και λόγο κατανομής του πληθυσμού να βασιζόμαστε στα μέσα σταθερής τροχιάς, αλλά αυτό δεν συνδέεται με το αν ο ΟΣΕ έχει μεγαλύετρο αριθμό υπαλλήλων από όσο χρειάζεται.

Νομίζω αυτός είναι ο λόγος που οι περισσότεροι αδιαφορούν γι αυτή την απόφαση που βάζει στο «ψυγείο» 3,000 ανθρώπους.

fpboy είπε...

Λαμόγια στην Ολυμπιακή,
λαμόγια στον Οσε,
λαμόγια στα πολιτικά γραφεία,
λαμόγια στην αστυνομία.
λαμόγια στην εφορία,
λαμόγια παντού !!!

ikor είπε...

Καλημέρα fractal! Ναι, το είδα. Με τον Φάνη κάνουμε συχνά ανταλλαγή μαντινάδων και ρίμας. Ώρα σου καλή!

ikor είπε...

Καλημέρα NdN!

Δεν γνωρίζω αν έχει υπεράριθμους ο ΟΣΕ. Και να έχει πάντως, δεν είναι όλοι της ίδιας ηλικίας!

Γιατί εδώ μιλάμε για εφεδρεία στελεχών ανάλογα με την ηλικία τους, όχι ανάλογα με την οργανική τους θέση!

Άσε που αν τα μέσα σταθερής τροχιάς εξαπλωθούν και εκσυγχρονιστούν, μπορεί τελικά το προσωπικό να μην είναι υπεράριθμο.

ikor είπε...

fpboy,

Πώς θα απαλλαγούμε; Με νέες προσλήψεις των εκάστοτε "ημετέρων"; Ή με αυστηρές ποινές σε όσους εκτροχιάζονται;

Αναφέρω απλώς ότι εκείνοι που πέρυσι χρησιμοποιούσαν τα βαγόνια του ΟΣΕ για μεταφορές προϊόντων και απεκόμιζαν οι ίδιοι το κέρδος, χωρίς να παίρνει μια ο ΟΣΕ, Δ-Ε-Ν τιμωρήθηκαν καθόλου!

"Διαφάνεια παντού!"
"Όλα στο φως!"

...Τα ψεύτικα, τα λ(αμ)όγια τα μεγάλα!