Σάββατο, 1 Αυγούστου 2009

Νέοι δρόμοι "πράσινης" σκέψης


Την ώρα που το ελληνικό κράτος αυξάνει τα τέλη κυκλοφορίας για να επιδοτήσει την αγορά νέων αυτοκινήτων, κάπου αλλού σκέφτονται πώς θα ωφεληθούν όλοι απ’ την κυκλοφορία των οχημάτων.

Την ώρα που εμείς ψάχνουμε τρόπους για να γεμίσουμε τους δρόμους μας με όσο το δυνατόν περισσότερα αυτοκίνητα, κάπου αλλού αναζητούν τρόπους για να αξιοποιήσουν τους δρόμους προς παραγωγή ενέργειας!

Εντάξει, οι Γερμανοί κι οι Γάλλοι (ως επί το πλείστον) είναι αυτοί που συνεισφέρουν στην κατασκευή των ελληνικών δρόμων μέσω των κονδυλίων της Ε.Ε. Αναμένουν φυσικά μετά αυξημένες πωλήσεις οχημάτων για να στηρίξουν την αυτοκινητοβιομηχανία τους.

Αλλά υπάρχουν κι άλλοι τρόποι σκέψης σήμερα. Ας πάρουμε για παράδειγμα την κατασκευή δρόμων:

Οι δρόμοι έχουν το εξής χαρακτηριστικό: καταλαμβάνουν μεγάλη επιφάνεια και είναι αρκετά μεγάλοι σε μήκος. Το υπέδαφος όμως δεν αξιοποιείται καθόλου. Επιπλέον, η κυκλοφορία οχημάτων επί αυτών προκαλεί όχληση σε όσους μένουν σε γειτνιάζουσες περιοχές.

Διαβάζω λοιπόν εδώ ότι στο Όρεγκον σχεδιάζουν να τοποθετήσουν φωτοβολταϊκά στοιχεία κατά μήκους των δρόμων τους, για να παράγουν ηλεκτρική ενέργεια!



Διαβάζω εδώ ότι στις ΗΠΑ σκέφτονται να τοποθετήσουν ανεμογεννήτριες στις λεωφόρους. Είτε στο διαχωριστικό ανάμεσα στις δυο λωρίδες, είτε σε κάποιο ύψος πάνω από το οδόστρωμα. Με σκοπό να παράγουν ηλεκτρική ενέργεια από την κινητική ενέργεια των αυτοκινήτων που τρέχουν στον δρόμο.



Διαβάζω επίσης εδώ ότι στις ΗΠΑ διοχετεύονται επενδύσεις στην αξιοποίηση της ηλιακής, αιολικής και γεωθερμικής ενέργειας κατά μήκους των δρόμων τους. Με άμεση εφαρμογή στη θρυλική Route 66.

Το ηλεκτρικό ρεύμα που θα παράγεται θα δίνεται στις γειτνιάζουσες περιοχές. Θα είναι ένα αντισταθμιστικό όφελος σε ανθρώπους που ζουν δίπλα σε δρόμους με μεγάλη κυκλοφορία και υφίστανται καθημερινά καυσαέρια και ηχορύπανση.



Κι εμείς εδώ αυξάνουμε τα τέλη κυκλοφορίας για να αγοράσουμε νέα αυτοκίνητα! Χωρίς έμπνευση, χωρίς σχέδιο, χωρίς πολιτική βούληση να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας.

Αυτό βέβαια δεν μπορεί να συνεχιστεί για πολύ ακόμα!

Τα τέλη κυκλοφορίας δεν είναι δυνατόν σήμερα να χρηματοδοτούν την αύξηση του στόλου των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων. Αυτό προφανώς δεν είναι ούτε «πράσινη ανάπτυξη», ούτε μακροπρόθεσμος τρόπος σκέψης.

Τα τέλη κυκλοφορίας πρέπει να αξιοποιηθούν για να ενισχυθούν άλλες δράσεις: Να χρηματοδοτήσουμε την κατασκευή και συντήρηση νέων χώρων πρασίνου. Να αγοραστούν ετήσιες κάρτες απεριορίστων διαδρομών με τα Μ.Μ.Μ. και να δοθούν σε όσους επιδεικνύουν περιβαλλοντική συμπεριφορά.

Να αναζητήσουμε νέους τρόπους σκέψης, να καλλιεργήσουμε την καινοτομία και την έρευνα, ώστε να καταστεί η «πράσινη οικονομία» βασικό εργαλείο σχεδιασμού των έργων μας.

Μόνο αυτό θα δώσει μακροχρόνιες θέσεις εργασίας. Αλλιώς δίνεται απλώς μια ολιγόχρονη παράταση ζωής σ’ ένα οικονομικό μοντέλο ανάπτυξης που έχει ήδη εξαντλήσει τα όριά του.

12 σχόλια:

Greek Rider είπε...

Ασφαλώς και δεν είναι μακροπρόθεσμη πολιτική η χρηματοδότηση αγοράς των πολυτελών αυτοκινήτων.

Οι άνθρωποι ψάχνουν να βρουν χρήματα και τίποτα άλλο.

Προσωπικά από τη ΝΔ δεν περιμένω τίποτα μη εισπρακτικό ή που να έχει μακροπρόθεσμη πνοή.

Ασφαλώς θα μπορούσαν να βρεθούν λύσεις και περιβαλλοντικά σωστές αλλά και κερδοφόρες.

Side21 είπε...

Ουδεν κακόν ...
αμιγές καλού !!!
Ευκαιρία να μιμηθούμε κι εμείς
τους Δυτικούς όχι μόνο στα κακά
αλλά και στα καλά τους !!!
ΚΑΛΟ σας ΜΗΝΑ ...

Μάνος είπε...

ikor,
και στην Ελλάδα σεκφτόμαστε πώς να εκμεταλλευτούμε ενεργειακά το οδικό δίκτυο αλλά μας έχουν προβληματίσει οι λακούβες!

Καλημέρα!

Artanis είπε...

Πράσινη ανάπτυξη; Τί 'ν' τούτο;
Εγώ λέω πώς δεν χρειάζεται να πας τόσο μακριά για να βρεις την πράσινη ανάπτυξη, η Πορτογαλία είναι πιο κοντά...
Πιο φτωχή από μας, έριξε όλο το βάρος της επιστήμης και της κρατικής χρηματοδότησης, εδώ και μια δεκαετία στην πράσινη οικονομία...
Όλα αυτά για την Ελλάδα είναι εξωτικά πράγματα...Και δαιμονοποιημένα...

ikor είπε...

Καλησπέρα Greek Rider!

Είναι πάντως απαράδεκτο να δίνουν τα τέλη κυκλοφορίας για επιδότηση αγοράς νέων αυτοκινήτων!

Είναι σα να δίνουν τα χρήματα που εισπράττουν από πρόστιμα για παράβαση ορίων ταχύτητας σε όσους θέλουν να μετατρέψουν τους κινητήρες τους σε turbo για να τρέχουν περισσότερο!

Για να βρουν λύσεις, πρέπει να έχουν πολιτική βούληση. Όμως το μόνο που τους ενδιαφέρει σ' αυτήν τη φάση είναι να προλάβουν να εξαργυρώσουν κάποια γραμμάτια...

ikor είπε...

Καλό μήνα Side21!

Ευκαιρία να μιμηθούμε κι εμείς τα καλά των Δυτικών. Αρκεί να θέσουμε τις ανάλογες προτεραιότητες.

Αντί δηλαδή να επιβαρύνουμε κι άλλο την κυκλοφορία, να δούμε πώς θα ενισχύσουμε τα ΜΜΜ και πώς θα ωφελήσουμε εκείνους που ενοχλούνται απ' τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν δίπλα τους.

ikor είπε...

Καλησπέρα Μάνο! Πολύ καλό! Χαχα!

Ας λύσουμε πρώτα άλλα ζητήματα και μετά κάνουμε κι εμείς τους δρόμους μας "πράσινους"...

Εκτός αν βάλουμε αμορτισέρ στις λακούβες και παράγουμε κι από 'κεί ηλεκτρισμό! :-)

ikor είπε...

Καλησπέρα Artanis!

Το σημαντικό με την "πράσινη ανάπτυξη" είναι ότι χρειάζεται τεχνολογία και τεχνογνωσία.

Άρα αν επενδύσουμε στη γνώση γύρω από τέτοιες μεθόδους, θα χτίσουμε ένα μακροπρόθεσμο μοντέλο που θα ωφελήσει όλη την οικονομία.

Οι Πορτογάλοι κι οι Δανοί, χώρες αντίστοιχου μεγέθους, το κατάλαβαν εγκαίρως. Εμείς τι περιμένουμε; Πάλι ουραγοί θα είμαστε;;

ΚΩΣΤΑΣ ΒΛΟΥΤΗΣ είπε...

Μη το ψάχνεις ...ψάχνονται για εισπρακτικούς λόγους και μόνο...

Και μαζίτους κι εμείς... που θα τα βρούμε...

Καλό μήνα φίλε μου ikor.

Kostas
vloutis.blogspot.com
vloutis.wordpress.com

ikor είπε...

Καλό μήνα Κώστα!

Για να μην ψάχνουμε όμως στο διηνεκές για εισπρακτικά μέτρα, πρέπει ν' αλλάξουμε τρόπο σκέψης.

Να δούμε τι είναι εκείνο που δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας και συγχρόνως ωφελεί τους πολλούς.

Vassilis είπε...

"πράσινη ανάπτυξη" και ... "πράσινα ελληνικά άλογα"

ikor είπε...

Έτσι είναι Βασίλη, δυστυχώς.

Ενώ έξω καινοτομούν, εδώ σκεφτόμαστε πολύ κοντόθωρα.

Και βαφτίζει μάλιστα, με θράσσος, ο αρμόδιος υπουργός "περιβαλλοντική πολιτική" το να χρηματοδοτήσουμε με τα χρήματα από τα τέλη κυκλοφορίας την αγορά νέων αυτοκινήτων!!!